مباحث زنان

محدوده قوام بودن مرد بر زن

موضوع: 

منظور از «الرِّجالُ قَوَّامُونَ‏ عَلَى النِّساءِ» چیست؟ و حدود این قیومت تا کجاست؟ [چون آقایان از این آیه سوء استفاده می کنند]

قرآن کریم در اين جا تصريح مى كند كه مقام سرپرستى بايد به مرد داده شود: «الرِّجالُ قَوَّامُونَ‏ عَلَى النِّساءِ»؛ مردان سرپرست و نگهبان زنان هستند.(1)
البته مقصود از اين تعبير استبداد و اجحاف و تعدى نيست بلكه منظور رهبرى واحد منظم، با توجه به مسئوليت ها و مشورت هاى لازم است.

پوششی فراتر از حد شرعی

موضوع: 

از آن جا که اسلام محدوده حجاب را در زنان قرص کامل صورت و مچ دست می داند. چرا بعضی از زن ها نقاب می زنند یا پوشش بعضی از زن ها طوری است که فقط چشم ها و بینی آن ها مشخص است؟ آیا این ها از دستورات اسلام هم می خواهند فراتر بروند؟

مساله پوشش فراتر از حد شرعي در برخي از بانوان، علل مختلف دارد.
می دانيم كه پوشش زينت براي زن واجب است، از طرفي رنگ كردن، آرايش نمودن و حتي در مواردی نوع برداشتن ابرو، زينت محسوب می شود لذا بايد پوشيده شود. حال اين پوشش يا به وسيله پوشيه تامين می شود يا جلوتر آوردن چادر به نحوی كه مواضع زينت را بپوشاند.

ظلم به زنان

موضوع: 

كمتر كسی است كه مسأله ظلم به زنان را از ابتداي خلقت تا كنون باور نداشته باشد. سوال من اين است كه با داشتن دين كاملی مثل اسلام و فرهنگ غنی اسلامی چرا اين ظلم هم چنان ادامه دارد و نيمی از جامعه را رنج می دهد؟ چرا برای درمان اين بيماری اجتماعی گامهای اصولی برداشته نمی شود؟

زنان و زینت

موضوع: 

زینت زن به چه قسمتی از بدن او اشاره دارد؟

در قرآن كريم زينت زن به دو دسته زينت ظاهر و باطن تقسيم شده است:
درباره زینت ظاهری، فقها و مفسران نظرات مختلفی دارند. مرحوم طبرسی (رحمه الله علیه) صاحب تفسیر مجمع البیان در ذیل آیه مورد بحث می فرمایند:
درباره زینت آشکار و ظاهری سه قول است:
1- برخی گویند: زینت آشکار لباس است.
2- برخی گویند: زینت ظاهری سرمه و انگشتر و خضاب دست است.
3- بعضی گویند: زینت ظاهری صورت و کف دست هاست و در تفسیر علی بن ابراهیم می گوید: کف دست ها و انگشتان است.
اما بنا بر تفسیری که از ناحیه معصوم وارد شده است مواضع آن آشكار می شود:

حجاب حضرت زهرا(س)

موضوع: 

کیفیت حجاب حضرت زهرا (س) چگونه بوده است؟

با توجه به بیانات و توصیه های حضرت (سلام الله علیها) می توان اهمیت رعایت حجاب و نیز اهتمام ایشان به رعایت حجاب را فهمید.
ایشان نزدیک ترین حالت زن به خداوند را چنین معرفی می فرمایند:
«أَدْنَى مَا تَكُونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَيْتِهَا»؛ نزدیک ترین حالت زن به خدا، موقعی است که در خانه بماند.(1)
حجاب و پوشش بیرون از منزل حضرت (سلام الله علیها) در مواجهه با نامحرمان همان دو پوشش معروف بانوان در قرآن یعنی خمار(مقنعه) و جلباب(چادر) بوده است.

حجاب و معنویت

موضوع: 

حجاب تا چه حد در رسیدن به معنویت می تواند موثر باشد؟ آیا حجاب ظاهری می تواند در کسب معرفت الهی تاثیر داشته باشد؟

با توجه به این که انجام دادن دستورات الهی، و ترک کردن نواهی حق تعالی، مقدمه ای برای رسیدن به قرب خداوند است، حجاب ظاهری هم که یکی از اوامر الهی است مقدمه و بهانه ای برای دست يابی بشر به قرب حق تعالی می باشد؛ و خداوند با تاکيد بر حفظ حجاب ظاهری سعی در رهنمون سازی انسان به سوی کمالات الهی و تقرب به درگاه خود دارد، چنان چه در قرآن کریم خدای تعالی ملاک قرب به خود را ایمان و عمل صالح معرفی می کند:

استیلای مرد بر زن

موضوع: 

آیا مرد بودن بر زن بودن برتری دارد یا نه؟

از دید اسلام، جنس زن و مرد هیچ برتری و فضیلتی بر یکدیگر ندارند، و همان قدر که مردان توان رسیدن به کمال و قرب الهی، و علم و معنویت را دارند، زنان نیز دارند. اما تفاوت های روحی و جسمی که میان زن و مرد وجود دارد، باعث شده است که هر یک کارکرد خاصی در اجتماع داشته باشد و به همین جهت، برخی وظایف و محدودیت ها برای هر کدام ایجاد می شود.

برتری مردان بر زنان؟!

موضوع: 

در برخی روایات بیان شده که مردها بر زن ها برتری دارند. مثلا در روایتی از حضرت علی (ع) در کتاب امالی شیخ طوسی بیان شده که یکی از نعمتهایی که خداوند به مردان داده این است که مردان را بر زنان استیلا بخشیده است.

نخستین نکته ای که در این زمینه باید به آن دقت شود این است که روایاتی که در کتاب های روایی وجود دارد، مانند روایات دیگر این کتاب ها، نیاز به سند تام دارد. بنابر این نخست باید سند و رجال آن احادیث بررسی شود که صحیح است یا نه، و آیا می توان آن روایت را به معصومین استناد داد یا نه؟

حجاب اقلیتهای دینی ساکن در ایران

موضوع: 

آیا حجاب برای کسانی که در دین و مذهیب ما نیستند اما در جامعه ما زندگی میکنند هم واجب هست؟ یا اينکه آنها باید مطابق قوانین دینی خود عمل کنند؟

در پاسخ به سوال شما بايد عرض كنيم كه اولا حجاب در آيين حضرت عيسي (ع) هم وجود دارد همانگونه كه در آيين حضرت موسي (ع) وجود دارد ، لذا حكم به حجاب يك حكم صرفا اسلامي نيست بلكه اديان ديگر هم در متن خود به حجاب معتقدند .