مباحث زنان
کسب روزی حلال از تأکیدات مهم دینی به شمار می رود که معنای عامی دارد و یکی از راه های آن، کارکردن و کسب و کار است و منحصر در آن نیست.
پرسش:
در کتاب جامع الاخبار صفحه ۳۸۹ روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذکرشده با این نص: کسب درآمد حلال بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است؛ سؤال من این است که چرا در این حدیث به زن ها هم امر به کسب درآمد شده است؟
تلاش برای ارتقای قانون مداری اجتماعی در جامعه، یکی از وظایف ذاتی پلیس و نیروهای انتظامی است ولی باید در نحوه انجام آن مراقب تبعات منفی برخی عملکردها باشند.
پرسش:
آیا وجود گشت ارشاد در جامعه لازم است؟
پاسخ:
پرسش:
چرا یک زن نمیتواند رئیس جمهور شود؟
پاسخ:
گاهی رخداد یک امر، منع قانونی و گاهی منع عرفی(۱) و گاهی منع شرعی دارد. یکی از اموری که تصور میشود یک یا چند مانع برای تحقق آن وجود دارد، مسئله تصدی مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران توسط زنان است.
منظور از «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ» چیست؟ و حدود این قیومت تا کجاست؟ [چون آقایان از این آیه سوء استفاده می کنند]
قرآن کریم در اين جا تصريح مى كند كه مقام سرپرستى بايد به مرد داده شود: «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ»؛ مردان سرپرست و نگهبان زنان هستند.(1)
البته مقصود از اين تعبير استبداد و اجحاف و تعدى نيست بلكه منظور رهبرى واحد منظم، با توجه به مسئوليت ها و مشورت هاى لازم است.
از آن جا که اسلام محدوده حجاب را در زنان قرص کامل صورت و مچ دست می داند. چرا بعضی از زن ها نقاب می زنند یا پوشش بعضی از زن ها طوری است که فقط چشم ها و بینی آن ها مشخص است؟ آیا این ها از دستورات اسلام هم می خواهند فراتر بروند؟
مساله پوشش فراتر از حد شرعي در برخي از بانوان، علل مختلف دارد.
می دانيم كه پوشش زينت براي زن واجب است، از طرفي رنگ كردن، آرايش نمودن و حتي در مواردی نوع برداشتن ابرو، زينت محسوب می شود لذا بايد پوشيده شود. حال اين پوشش يا به وسيله پوشيه تامين می شود يا جلوتر آوردن چادر به نحوی كه مواضع زينت را بپوشاند.
كمتر كسی است كه مسأله ظلم به زنان را از ابتداي خلقت تا كنون باور نداشته باشد. سوال من اين است كه با داشتن دين كاملی مثل اسلام و فرهنگ غنی اسلامی چرا اين ظلم هم چنان ادامه دارد و نيمی از جامعه را رنج می دهد؟ چرا برای درمان اين بيماری اجتماعی گامهای اصولی برداشته نمی شود؟
زینت زن به چه قسمتی از بدن او اشاره دارد؟
در قرآن كريم زينت زن به دو دسته زينت ظاهر و باطن تقسيم شده است:
درباره زینت ظاهری، فقها و مفسران نظرات مختلفی دارند. مرحوم طبرسی (رحمه الله علیه) صاحب تفسیر مجمع البیان در ذیل آیه مورد بحث می فرمایند:
درباره زینت آشکار و ظاهری سه قول است:
1- برخی گویند: زینت آشکار لباس است.
2- برخی گویند: زینت ظاهری سرمه و انگشتر و خضاب دست است.
3- بعضی گویند: زینت ظاهری صورت و کف دست هاست و در تفسیر علی بن ابراهیم می گوید: کف دست ها و انگشتان است.
اما بنا بر تفسیری که از ناحیه معصوم وارد شده است مواضع آن آشكار می شود:
کیفیت حجاب حضرت زهرا (س) چگونه بوده است؟
با توجه به بیانات و توصیه های حضرت (سلام الله علیها) می توان اهمیت رعایت حجاب و نیز اهتمام ایشان به رعایت حجاب را فهمید.
ایشان نزدیک ترین حالت زن به خداوند را چنین معرفی می فرمایند:
«أَدْنَى مَا تَكُونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَيْتِهَا»؛ نزدیک ترین حالت زن به خدا، موقعی است که در خانه بماند.(1)
حجاب و پوشش بیرون از منزل حضرت (سلام الله علیها) در مواجهه با نامحرمان همان دو پوشش معروف بانوان در قرآن یعنی خمار(مقنعه) و جلباب(چادر) بوده است.
حجاب تا چه حد در رسیدن به معنویت می تواند موثر باشد؟ آیا حجاب ظاهری می تواند در کسب معرفت الهی تاثیر داشته باشد؟
با توجه به این که انجام دادن دستورات الهی، و ترک کردن نواهی حق تعالی، مقدمه ای برای رسیدن به قرب خداوند است، حجاب ظاهری هم که یکی از اوامر الهی است مقدمه و بهانه ای برای دست يابی بشر به قرب حق تعالی می باشد؛ و خداوند با تاکيد بر حفظ حجاب ظاهری سعی در رهنمون سازی انسان به سوی کمالات الهی و تقرب به درگاه خود دارد، چنان چه در قرآن کریم خدای تعالی ملاک قرب به خود را ایمان و عمل صالح معرفی می کند:
آیا مرد بودن بر زن بودن برتری دارد یا نه؟
از دید اسلام، جنس زن و مرد هیچ برتری و فضیلتی بر یکدیگر ندارند، و همان قدر که مردان توان رسیدن به کمال و قرب الهی، و علم و معنویت را دارند، زنان نیز دارند. اما تفاوت های روحی و جسمی که میان زن و مرد وجود دارد، باعث شده است که هر یک کارکرد خاصی در اجتماع داشته باشد و به همین جهت، برخی وظایف و محدودیت ها برای هر کدام ایجاد می شود.