نام زنان در قرآن


پرسش: آیا این درسته که فقط نام حضرت مریم در قرآن مجید ذکر شده و از زنان دیگر فقط با همراهی اسم همسرانشان ذکر گردیده مثل:همسر نوح ، همسر لوط ، همسر فرعون ،و .......


پاسخ: بله ، نام اشخاص در قرآن به دو صورت آمده است:

1- به صورت مستقیم : از میان زنانی که قرآن به آن ها اشاره شده است فقط نام حضرت مریم علیها السلام صریحا در قرآن ذکر شده است.(بیش از 30 بار نام ایشان در قرآن آمده است.)

2- به صورت غیر مستقیم ( ذکر اوصاف و ...) : مانند : حضرت فاطمه زهرا ،مادر مریم ( همسر حضرت عمران)، صفورا دختر حضرت شعیب (همسر موسی علیه السلام)، مادر موسی علیه السلام،خواهر موسی علیه السلام ،همسر ابولهب،همسران نوح و لوط علیهما السلام و ....

پرسش: اگر چنین موضوعی صحّت دارد ، سرّ یا اسرار آن در چیست؟

پاسخ :نکته ای مهمی که باید به آن توجه کرد این است که ، قرآن کلام خداوند است و خداوند حکیم با علم و حکمتش مسائلی را که برای هدایت بشر لازم و ضروری بوده است را در به زبان وحی (قرآن) برای بشر بیان کرده است. و این که چرا این مطالب در قرآن آمده و مطالب دیگری نیامده است از حوزه علم و توانایی بشر خارج است و ما تنها می توانیم احتمالات و حکمت هایی را برای این گونه امور بیان کنیم.در مورد سوال مذکور نیز چنین می توان گفت :
1- صرف آمدن نام اشخاص در قرآن، نشانه فضیلت آنان نیست؛ زیرا در قرآن کریم، نام افراد ستمکار و مشرک مانند: فرعون، ابولهب و... و همچنین نام ابلیس و ... آمده است.
2- یاد کردن فردى به وسیله ذکر اوصاف (معرفی شخصیت )بسیار ارزشمند و مطلوبتر است، از اینکه به نام از آن شخص تعریف شود زیرا معرفى شخصيت ، معرفی الگو و زمينه ساز پذيرش معقول است در حالى كه معرفى شخص در مواردى موجب دافعه مى ‏شود.
3-در معرفی افراد در قرآن گاهي مصلحت در معرفي مستقیم نام است و گاهي در معرفي به اوصاف و ویژگی ها(چه در مورد صالحان و چه در مورد بدکاران).و خداوند علیم حکیم با علمی که به آینده دارد بهتر می دانند که چه چیزی مصلحت می باشد.
4- حساسیتی که در مورد نام شریف فاطمه زهرا سلام الله علیها (همچنین ائمه معصومین علیهم السلام)وجود داشته و الان هم وجود دارد در مورد نام حضرت مریم وجود ندارد.

پرسش: آیا نام مبارکِ فاطمه (سلام الله علیها ) در قرآن همان کوثر است یا اینکه از ایشان هم نامی ذکر نشده است؟ و سرّ این موضوع را هم بفرمایید.
پاسخ: نام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مستقیم در قرآن نیامده است و کوثر نام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در قرآن نمی باشد .
سر این که چرا نام حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن نیامده است در پرسش قبل بیان شده است.

موضوع: