حجاب حضرت زهرا(س)

کیفیت حجاب حضرت زهرا (س) چگونه بوده است؟

با توجه به بیانات و توصیه های حضرت (سلام الله علیها) می توان اهمیت رعایت حجاب و نیز اهتمام ایشان به رعایت حجاب را فهمید.
ایشان نزدیک ترین حالت زن به خداوند را چنین معرفی می فرمایند:
«أَدْنَى مَا تَكُونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَيْتِهَا»؛ نزدیک ترین حالت زن به خدا، موقعی است که در خانه بماند.(1)
حجاب و پوشش بیرون از منزل حضرت (سلام الله علیها) در مواجهه با نامحرمان همان دو پوشش معروف بانوان در قرآن یعنی خمار(مقنعه) و جلباب(چادر) بوده است.
ایشان حتی برای تشییع بدن مطهرشان نیز نگران بوده و از شیوه رایج آن زمان راضی نبودند تا این که تشییع بدن در تابوت را برای ایشان گفتند و ایشان هم وصیت نمودند تا به همین روش تشییع شوند تا حجم بدن بعد از مرگ نیز آشكار نباشد.(2)
در ادامه و با توجه به این روایات، موضوع روشن تر می شود.

ـ بهترین چیز برای زنان
«رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ (ع) قَالَ: كُنَّا جُلُوساً عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) فَقَالَ: أَخْبِرُونِي أَيُّ شَيْ‏ءٍ خَيْرٌ لِلنِّسَاءِ؟
فَعَيِينَا بِذَلِكَ كُلُّنَا حَتَّى تَفَرَّقْنَا فَرَجَعْتُ إِلَى فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلَامُ فَأَخْبَرْتُهَا الَّذِي قَالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ (ص) وَ لَيْسَ أَحَدٌ مِنَّا عَلِمَهُ وَ لَا عَرَفَهُ، فَقَالَتْ: وَ لَكِنِّي أَعْرِفُهُ خَيْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَاهُنَّ الرِّجَالُ.
فَرَجَعْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ (ص) فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ! سَأَلْتَنَا أَيُّ شَيْ‏ءٍ خَيْرٌ لِلنِّسَاءِ وَ خَيْرٌ لَهُنَّ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَاهُنَّ الرِّجَالُ.
قَالَ مَنْ أَخْبَرَكَ فَلَمْ تَعْلَمْهُ وَ أَنْتَ عِنْدِي؟ قُلْتُ فَاطِمَةُ. فَأَعْجَبَ ذَلِكَ رَسُولَ اللَّهِ (ص) وَ قَالَ إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي‏»
از امیرمؤمنان علی (علیه السلام) روایت شده که نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مسجد نشسته بودیم. حضرت فرمودند: بگویید بهترین چیز برای زن چیست؟
کسی نتوانست جواب دهد و پس از این که همه رفتند من به خانه نزد فاطمه (علیها سلام) آمدم و ماجرا را گفتم.
فاطمه (علیها السلام) فرمود: من می دانم. بهترین چیز برای زنان این است که به مردان نگاه نکنند و مردان نیز به آن ها نبینند.
به مسجد نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمدم و جواب پیامبر را دادم.
پیامبر فرمودند: از کجا آموختی. تو نزد من بودی و نمی دانستی؟
گفتم این پاسخ فاطمه است. و پیامبر فرمودند: فاطمه پاره تن من است.(3)

ـ فرهنگ سازی عفاف
«قَالَ عَلِيٌّ (ع) اسْتَأْذَنَ أَعْمَى عَلَى فَاطِمَةَ (ع) فَحَجَبَتْهُ.
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) لَهَا: لِمَ حَجَبْتِيهِ وَ هُوَ لَا يَرَاكِ؟ فَقَالَتْ (ع): إِنْ لَمْ يَكُنْ يَرَانِي فَإِنِّي أَرَاهُ وَ هُوَ يَشَمُّ الرِّيحَ.
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أَشْهَدُ أَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنِّي‏.»
از امیرالمومنین (علیه السلام) این گونه نقل می شود که شخصی که نابینا بود از فاطمه (سلام الله علیها) اجازه خواست تا به حضور برسد. آن حضرت اجازه داد ولی در طول ملاقات حجاب کامل در بر داشت.
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: دخترم! چرا حجاب در بر نمودی در حالی که او تو را نمی بیند؟
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرمودند: آری او مرا نمی بیند ولی من او را می بینم و او بوی مرا حس می کند.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: شهادت می دهم که تو پاره ای از وجود من هستی.(4)

ـ حضور در جامعه
تا آن جایی که ضرورت نداشت، حضرت از خانه خارج نمی شدند و وقتی هم خارج می شدند به حجاب و پوشش کامل و همراه زنان دیگر بودند، مانند وقتی که برای احقاق حق خود به مسجد رفتند:
«لَمَّا أَجْمَعَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ عَلَى مَنْعِ‏ فَاطِمَةَ(ع) فَدَكاً وَ بَلَغَهَا ذَلِكَ لَاثَتْ خِمَارَهَا عَلَى رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا وَ أَقْبَلَتْ فِي لُمَةٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءِ قَوْمِهَا تَطَأُ ذُيُولَهَا مَا تَخْرِمُ مِشْيَتُهَا مِشْيَةَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) حَتَّى دَخَلَتْ عَلَى أَبِي بَكْرٍ وَ هُوَ فِي حَشَدٍ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ وَ غَيْرِهِمْ فَنِيطَتْ دُونَهَا مُلَاءَةٌ فَجَلَسَت‏ ...»
وقتى أبوبكر و عمر براى منع حضرت زهرا (سلام الله علیها) از فدک همدست شدند و از آن با خبر شدند، مقنعه بر سر كشيده و پارچه ‏اى بر سر انداخته و با چند تن از اطرافيان و زنان قوم خود به سوى مجلس أبوبكر حركت فرمود، و با كمال طمأنينه و آرامش و هم چون رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) راه مى‏ رفت، چون وارد مسجد شد أبوبكر با گروهى از جماعت مهاجر و انصار نشسته بودند، پس پرده ‏اى زدند، و آن حضرت در پشت آن پرده جلوس فرمود ... .(5)

_________
(1) بحارالأنوار، ج ‏43، ص 92.
(2) بحارالأنوار، ج ‏43، ص 213 و 215.
(3) بحار الأنوار، ج ‏43، ص 54؛ وسائل الشیعه، ج 20، ص 67، ح 24.
(4) بحار الأنوار، ج ‏43، ص 91.
(5) طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 98.

http://www.askquran.ir/thread35440-2.html#post610695

موضوع: