وظايف زن

آيا از منظر اسلام مسئولیت اداره خانه (مثل جارو کردن و ظرف شستن و بچه شیر دادن) و نیز تربیت فرزندان """از وظایف مهم """ زنان است?

در بحث وظايف و تكاليف زن از نظر شرع و قانون ، صرفا به بيان وظيفه و تكليف پرداخته مي شود يعني آنچه شرعا و قانونا بر ذمه زن است در اين خصوص هم بايد گفت كه صرفا تمكين از مرد از وظايف زن محسوب مي شود و هیچ سندی در قرآن وروایات نداریم که زن باید درخانه برای مرد يا فرزندان كاري انجام دهد يا وظيفه و تكليفي از اين جهت متوجه او باشد .در بحث تامين مخارج زندگي نيز وظيفه اي بر عهده زن نيست حتي اگر خود متمكن باشد و همسرش نيازمند؛ پرداخت نفقه زن و فرزند و جز آنها كه اقتضاي زندگي زناشويي است، وظيفه مرد است و زن حتّي مسئول مخارج خود نيست و هيچ مسئوليتي در جهت تقبل هزينه‌هاي فرزندان ندارد. اين مسئوليت‌ها وظيفه مرد است.

در بحث انجام امور خانه و تربيت فرزند هم مساله اين است كه اينها از وظايف زن در شرع اسلام نيست بحث تقسيم داوطلبانه امور زندگي مشترك ، بحثي اخلاقي است و حاكي از وظيفه و تكليف نيست ، يعني در كارهاي داوطلبانه و اخلاق مدارانه ، فرد بيش از تكليفش هم ممكن است انجام دهد و از روي رضايت و طيب خاطر گذشت و ايثار كند اما در بحث وظيفه اينگونه نيست و قانون همواره حدود وظايف و تكاليف و حقوق را مشخص ميكند .
هر چند حدود شرعي و قانوني محض ، عموما تامين كننده و پرورش دهنده ي نيازهاي عاطفي و روحي و توقعات متعالي انساني نيستند و فقط خط قرمزهايي براي اجراي دقيق و صحيح عدالتند ورفتار بر مبناي اخلاق در حوزه خانواده موجب رشد و تعالي وپيشرفت خانواده خواهد شد اما در محدوده تبيين وظايف و تكاليف بايد صرفا به تبيين وظايف و تكاليف شرعي و قانوني پرداخت .
لينك بحث اصلي :
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=11080&page=3

موضوع: