نيازهاي زنان در زندگي

نيازهاي زنان در زندگي چه نيازمنديهايي است؟

نيازهاي زنان در طول زمان همواره يكسان نبوده و با ورود زنان به عرصه هاي مختلف ، نيازمنديهاي متناسب با آن نيز بوجود آمده است و در فهرست كلي نيازهاي زنان قرار ميگيرد .
گستره اين نيازمنديها متغير است و از نيازهاي مشترك ميان زن و مرد گرفته تا نيازهاي اختصاصي زنان و نيازهايي كه بر اثر ضرورتهاي زمان در حوزه خانواده ، اجتماع و فرهنگ بوجود مي ايد را شامل مي شود .
از زمره اين نيازها ميتوان به موارد ذيل اشاره داشت :نیاز به محبت و نوازش،نیاز به پذیرش،نیاز به امنیت، حمایت، تقدیر و تحسین، احترام، آزادی و استقلال،نیاز به عدالت،نیاز به روابط با دیگران،نیاز به خودشکوفایی، آگاهی و افزایش حیطه های شناختی، اقتدار و انضباط و نیاز به شناختن نقشها و مهارتهای ایفای این نقشها و ...
و البته بایستی توجه داشت که اینها نیازهای انسانی هر یک از افراد جامعه می باشد. و البته در هر دو جنس زن و مرد یکسان است ولی شاید تفاوت در انتظار افراد در نوع دریافت و بیان این نیازها باشد.
نيازهاي فرهنگي واجتماعي زنان از جمله نيازهايي است كه براثر ضرورتهاي زمان بوجود آمده است .
با پيشرفت جوامع، نقش زن از درون خانه گسترده تر شده و شامل نقشهاي اجتماعي و فرهنگي نيز مي شود ، با ورود ،ايفاي نقش و پذيرش مسئوليتهاي متعدد در اين حوزه ، طبيعتا نيازهايي نيز شكل ميگيرد .نیاز زن امروز به ترسیم چهره ای دیگر و قرائتی نو از نقش زن در جامعه است. قرائتي كه بتواند ضمن همخواني با طبيعت او حوزه ها و عرصه هاي مختلف حضور و ايفاي نقشش را منطبق با آموزه ها و بايد و نبايدهاي ديني گسترش داده تا با حضور سالم ، به موقع و اثرگذار بتواند در تعالي فكري ، فرهنگي و اجتماعي خود و جامعه اش تاثير گذار باشد . از جمله نياز هاي ديگر زن مسلمان در عصر حاضر ، نياز به تبيين صحيح جايگاه زن در اسلام از ديدگاه قرآن كريم ، پيامبر اكرم (ص) و ائمه معصومين (ع) است تا از اين رهگذر هم زنان مسلمان جايگاه اصيل خود را در جامعه باز يابند و هم شبهات متداولي كه در حاشيه برخي نقل ها وجود دارد و دست و پاگير زنان مسلمان در بازيابي هويت اصيل شان است را به گونه اي منطقي و علمي حل و فصل نمايند .

لينك بحث اصلي :
http://www.askquran.ir/thread1454-4.html

موضوع: