عدم خروج زنان از منزل بر طبق آيه 33 احزاب

"وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتِینَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً "
و در خانه‏ هاى خود قرار گیرید و همچون دوران جاهلیّتِ نخستین، با خودآرایى ظاهر نشوید (و زینت‏هاى خود را آشكار نكنید)، و نماز را بر پا دارید و زكات بدهید، و از خدا و رسولش اطاعت كنید همانا خداوند اراده كرده است كه پلیدى (گناه) را از شما اهل بیت (پیامبر) دور كند و كاملًا شما را پاك سازد.» (احزاب ، 33(

راجع به این آیه چند تا سوال دارم :
1- درسته که این آیه مربوط به زنان پیامبر هست اما به هر حال به عام زنان هم اشاره دارد ، یعنی که زنان نباید از خانه بیرون روند؟

با سلام و عرض ادب
بله كاملا درست است گرچه اين آيه خطاب به زنان پيامبر است ولى قطعاً مراد همه‏ ى زنان مسلمان هستند كه بايد به اين دستورها عمل كنند. منتهي مراد آيه عدم خروج مطلق زنان از منزل نيست بلكه مراد خروج با تبرج است در واقع و به تعبير ديگر زن يا نبايد از منزل خارج شود و يا اگر خارج مي شود نبايد با تبرج و خودنمايي باشد نه اينكه مطلقا نبايد از منزل خارج شود .
در سيره بانوان بزرگواري چون حضرت زهرا سلام الله عليها و حضرت زينب كبري سلام الله عليها شاهديم كه آن بزرگواران از منزل خارج مي شدند اما بدون تبرج و جلب توجه و خودنمايي .
لذا ظاهرا مراد آيه عدم خروج مطلق نيست بلكه خروج با تبرج و خود نمايي است كه دستوري عام براي همه ي زنان مسلمان است .
پرسش: این آیه مربوط به عایشه هست چرا مسئله تطهیر اهلبیت اینجا آورده شده ؟
پاسخ: اولا آيه مربوط به عايشه نيست بلكه فراز ابتدايي آيه خطاب به همسران پيامبر(ص) است
در ثاني در پاسخ به اين سوال كه چرا اين آيه در ميان جملاتى قرار گرفته كه مربوط به زنان پيامبر است؟ چند دليل ذكر شده است به اين شرح :
الف: جمله‏ ى «انّما يريد اللّه ...» به صورت جداگانه نازل شده ولى هنگام جمع آورى قرآن در اين جا قرار گرفته است.(1)
به گفته ‏ى تفسير مجمع البيان، رسم فصيحان و شاعران و اديبان عرب اين بوده كه در لابلاى مطالب معمولى حرف جديد و مهمّى مطرح مى‏ كنند تا تأثيرش بيشتر باشد. اين گونه سخن گفتن يك شوك روانى و تبليغاتى ايجاد مى‏ كند. نظير اين آيه را در آيه‏ ى سوّم سوره‏ى مائده خوانديم كه مطلب مربوط به ولايت و امامت و كمال دين و تمام نعمت و يأس كفّار و رضاى الهى، در كنار احكام مربوط به گوشت خوك و خون، نازل شده و اين گونه جا سازى ‏ها رمز حفظ قرآن از دستبرد نااهلان است. (2)
ج: در ميان سفارش هايى كه به زنان پيامبر مى‏كند، يك مرتبه مى‏فرمايد: خدا اراده‏ى مخصوص بر عصمت اهل بيت دارد، يعنى اى زنان پيامبر! شما در خانه‏اى هستيد كه معصومين‏ عليهم السلام هستند و حتماً بايد تقوا را بيشتر مراعات كنيد.
د: در مورد اهل‏بيت ضمير جمع مذكر به كار رفته كه نشان غالب بودن مردان است، به خلاف جملات مربوط به زنان پيامبر كه در آنها از ضمير جمع مؤنث استفاده شده است. «بيوتكنّ، اقمن - عنكم، يطهّركم»(3)

(1)- الميزان ، ج 16، ص311
(2)- طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البيان فى تفسير القرآن، ج‏8، ص560
(3)- تفسير نور ، ذيل آيه 33 احزاب

لينك بحث اصلي :
http://www.askquran.ir/thread28431.html

موضوع: