سرپرستی مرد بر زن

بعضي‌ها مي‌گويند آيه الرجال قوامون علي النساء در واقع به نفع زنان است. مي‌خواستم در اين مورد بيشتر بدانم؟ با تشكر

بایددانست آنجا که زن و مرد به عنوان دو صنف مطرح می شود ، هرگز مرد قوام وقیم زن و نیز زن ، تحت قیمومت مرد نیست ؛ بلکه قیمومت در مورد رابطه زن وشوهر است . وانگهی این قوام بودن نیز نشانه کمال و تقرب به خدا نیست ،چنانکه در مجامع و ... افرادی به نام مدیر و مسئول و کارگزار ، قوام دیگرانند ، اما این مدیریت ، فخر معنوی نیست ، بلکه مسئولیتی اجرایی وتقسیم کار است . قوام بودن مربوط به مدیریت اجرایی است زیراقران می فرماید " الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض وبما انفقوا من اموالهم " 1 توانایی مرد در مسائل اجتماعی و شم اقتصادی وتلاش او برای تحصیل مال و تامین نیاز های منزل و اداره زندگی بیشتر است وچون مرد مسئول تامین هزینه زندگی است ، سرپرستی داخل منزل هم با اوست و این سرپرستی مزیتی و فضیلتی برای مرد نیست ؛ بلکه کار اجرایی و وظیفه است ،یعنی روح قیوم و قوام بودن وظیفه مندی است ؛پس قران کریم نمی گوید که زن در فرمان مرد است ، بلکه می فرماید : مرد وظیفه سر پرستی زن و منزل را به عهده دارد . اگر این آیه بصورت تبیین وظیفه تلقی شود و نه اعطای مزیت،آنگاه روشن می شود که جمله " الرجال قوامون علی النساء " به معنای ( یاایها الرجال کونوا قوامین ) است ، یعنی ای مردها ! به امر خانواده قیام کنید
اسلام دو حکم الزامی را در کنار هم ذکر می کند ، از سویی به زن دستور تمکین ازشوهر می دهد و از طرف دیگربه مرد دستور کار پردازی و سر پرستی زن را میدهد و این هر دو ، بیان وظیفه و جریان امور خانواده است و هیچ یک ، نه معیار فضیلت است و نه موجب نقص.
معنای قیم بودن شوهر نسبت به زن ، یک امر حقوقی تخلف ناپذیر یا اختلاف ناپذیرنیست ؛ زیرا در صورتی که زن استقلال اقتصادی و صلاحیت اداره ، تدبیر ،نگهبانی و نگهداری حیثیت خویش را داشته باشد ، می تواند در متن عقد نکاح محدوده آن قیمومیت را با توافق شوهر تعیین نماید تا به هیچ وجه به استقلال و کیان وجودی او آسیبی نرسد .
... قیام به اداره زندگی حق مستقلی [ غیر از تمکین غریزی ] است که قلمرو آن می تواند با تعهد متقابل وتراضی طرفین مشخص شود و تحدید بعضی از انحاء یا مراتب یا مراحل آن ، نه مخالف با کتاب و سنت معصومان است و نه مباین با مقتضای عقد نکاح.قران می فرماید : الرجال قوامون علی النساء بمافضل الله بعضهم علی بعض و بماانفقوا من اموالهم ...(سوره نساء آيه 34) ملاك برتري را قرآن دو چيز قرارداد 1- داشتن ويژگي مرد درتدبير امور زندگي ..2- لزوم ووجوب نفقه زن بر مرد..
بنابراين :
1- با قراردادن تدبير امور زندگي بدست مرد .. و واجب نمودن مخارج زن بر مرد...درحقيقت هم به نفع مرد وهم به نفع زن شده زيرا بين درخواست خرج از طرف زن ومديريت نمودن مرد در مقدار خرج يك تعادل ايجاد نموده. تا هم مرد براي زن خرج كند(نفع زن) وهم با تدبير مرد از مخارج بيهوده پرهيز شود)بنفع مرد(
2- درجايي كه مرد شايستگي تدبير را نداشته باشد این تدبير بدست زن مي افتدوزن ميشود قوامة بر مرد...
1- نساء / 34
2- با اندکی تلخیص ، زن در آیننه جلال و جمال ، عبدالله جوادی آملی ، صص 325-327
لينك بحث اصلي :
http://www.askquran.ir/showthread.php?p=402909#post402909

موضوع: