دلائل مزاحمت مردان براي خانمها در مكانهاي عمومي

بررسي دلائل مزاحمت مردان براي خانمها در مكانهاي عمومي

1- رعایت نکردن اصول اولیه ای که اسلام به خانمها در مورد پوشش و رفتار و گفتار توصیه و بارها تذکر داده
2- عدم رعايت اصول اوليه اي كه اسلام براي مردان در برخوردهاي اجتماعي لحاظ نموده : غض بصر و حفظ فرج
3- وجود افراد بيمار – بيمار رواني يا بيمار ناشي از اختلالات جنسي –
4- وجود افراد بزهكار و شرور كه همواره در صدد ايجاد مزاحمت براي نواميس ديگران يا تعرض به آنان هستند
5- وجود عداوتها – چه بصورت شخصي چه اجتماعي –
6- حضور در مكانها و محلهاي خاصي كه امنيت لازم براي حضور يك خانم را ندارد ميتوان از دلايل ايجاد مزاحمت بر شمرد .
7- عدم تامين امنيت لازم اجتماعي توسط ارگانهاي ذيربط نيز زمينه را براي ايجاد مزاحمتها فراهم مينمايد .
اصولارعایت نکردن اصول اولیه که اسلام چه در روابط عمومی...چه در مورد حجاب...و موارد این چنینی داده اگر رعایت نشود چه از طرف مرد چه زن موجبات مزاحمتها را بوجود خواهد آورد .

هر يك از زن و مرد وظايف و تكاليفي دارند كه بايد خود را ملزم به آن بدانند . خداوند در قران كريم فرموده :
قل للمومنين يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم ...
و قل للمومنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن و لايبدين زينتهن الا ....( نور/30)
همچنين در قران كريم بوضوح حجاب را مانع بزرگي براي ايجاد نا امني براي زنان معرفي نموده و عامل مهمي براي تامين امنيت آنان :

يا ايها النبي قل لازواجك وبناتك ونساء المومنين يدنين عليهن من جلابيبهنذلك ادني ان يعرفن فلا يوذينوكان الله غفورا رحيما ( احزاب / 59)
اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خودفروتر گيرنداين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [بهاحتياط] نزديكتر استو خدا آمرزنده مهربان است.

خانمي كه بي حجاب يا بد حجاب است نبايد محيط را براي خويش مصون و امن بداند زيرا بخواهد يا نخواهد ،خوشش بيايد يا نيايد ممكن است آقايي فرهنگ دوري از گناه را نداشته باشدهمانگونه كه خود خانم ندارد. نه تنها پوشش بلكه نوع سخن گفتن زن نيز در جلب توجه و متعاقب آن بروز رفتارهاي اهانت آميز موثر است :
فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض وقلن قولا معروفا (احزاب/32)

اگر حجاب ادعا شده برای جلوگیری از نگاههای آلوده کافی نبوده باید بررسی کرد که آیاموارد عفاف و حجاب در گفتار و حجاب در رفتار و حفظ فروج که در قرآن دستورداده شده (و یحفظن فروجهن) که مسلما بالاتر و متفاوت از ستر و پوشانیدن خالیست ، رعایت شده است یا نه؟
واضح است که با ستر و پوشش بتنهایی نمیتوان خود را از خطرها حفظ کرد پسباید گزینه ای بالاتر از ستر وجود داشته باشد که زن را در مقابل خطراتمحفوظ نگاه دارد و آن عفاف است.

و مبرهن است که اگر تمام ابعاد حجاب و نمایان نکردن ظرافت زنانگی و عفاف کامل قرآنی رعایت شود دیگر هیچ گزینه ای برای جلب توجه و مزاحمتی برایمردان باقی نمی ماند!
هيچ يك از رفتارهاي زن مسلمان نبايد معناي جلب توجه بدهد نه پوشش او نه رفتار او نه گفتار او و نه راه رفتن او و البته تكليف مردان نيز در اين زمينه كاملا مشخص و دقيق معرفي شده است : يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم .

. لذا تكليف هر مرد و زني مشخص است ، اينگونه نيست كه عمل نكردن تكليف از سوي يك فرد مجوز گناه براي طرف ديگر باشد ، اگر خانمي حجابش را رعايت نكرد مجوز نمي شود تا آقايي براي او مزاحمت ايجاد كند زيرا تكليف آقا غض بصر و حفظ فرج است اما بي حجابي ، انگيزه گناه را در افراد بويژه مردان افزايش ميدهد و حفظ تقوا را سخت تر ميكند اما اينكار تكليف را از مرد ساقط نميكند.
برخي استبعاد مي كننداز اينكه اگر خانمي حجاب كامل و رفتار متين و ... داشته باشد امكان مزاحمت قريب به صفر مي شود حقيقت اين است كه اينگونه نيست ، زيرا اولا خداوندفضاي پاك و سالم ديني در جامعه را حاصل تقواي هر دوي زن و مرد معرفي ميفرمايد :
قل للمومنين يغضوا من ابصارهم ويحفظوا فروجهم...
وقل للمومنات يغضضن من ابصارهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن...
در ثاني امنيت اجتماعي نيازمند فاكتورهاي ديگري هم هست و صرفا با حفظ عفاف از يكطرف ، امنيت كامل ، حاكم نخواهد شد .
لذا دلايل ايجاد مزاحمت براي بانوان را بايد در تمامي فاكتورهاي فردي واجتماعي جستجو نمود اما همانگونه كه قران كريم هم صراحت دارد مسلما حفظپوشش و عفاف زن ، نزديكترين راه براي امنيت اوست به تعبيري ديگر حفظ حجاب وعفاف به معناي كاملش براي امنيت زن لازم است اما كافي نيست زيرا علل ديگريهم در ايجاد مزاحمتها وجود دارند مانند بي تقوايي برخي مردان ، امراضرواني ، اختلالات جنسي ، بزهكاري ها ، تعرضات ناشي از عداوتها و ...كه بايدتوسط ارگانها يا سازمانها و بطور كلي حكومت براي برقراري امنيت كامل تامينشوند.
لينك بحث اصلي :
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=23583&page=5

موضوع: