حجاب خانمها در نماز

چه دلیلی داره خانمها برای نماز حجاب داشته باشند؟

حكمت پوشش بدن و رعايت حجاب اسلامي بر زن در حال نماز پنهان كردن و مستور نمودن خود از خدا نيست؛ زيرا چيزي از علم خدا پنهان نيست و خداوند بر همه چيز در همه حالات آگاه است، بلكه از حكمت هاي اين حكم رعايت ادب است، يعني بدون ستر عورت وپوشش لازم هنگام نماز خواندن نوعي بي احترامي به حساب ميآيد. حكمت ديگر اين است كه رعايت حجاب و آداب ديگر در نماز مانند پاك بودن بدن و لباس درتحصيل حضور قلب مؤثر است و رعايت اين برنامه ها شخص را از غياب به حضور ميرساند و پرده ها و حجاب هايي را كه ميان بنده و خدا ايجاد شده است كنار ميزند. حكمت ديگر تأكيد در موضوع پوشش و حجاب بانوان است، و اين كه حجاب و پوشيده بودن بدن زن پسنديده و محبوب خدا است .
در عين حال اين حكم به زنان مسلمان مي فهماند كه حجاب مطلوب خداوند است به گونه اي كه حتي در نماز از زن مسلمان خواسته با حفظ حجاب با خداوند سخن گويد چون او بنده اش را اين گونه مي پسندد و نيز مي تواند تمريني براي زنان با ايمان باشد كه در حفظ حجاب به هنگام برخورد با نامحرمان كوشا باشند و حفظ حجاب در ميان جامعه اهميت بسيار دارد.
همچنين بايد توجه داشت كه ازجمله آثار حجاب ایجاد « خضوع وخشوع » و «بندگی » درفرد است ونمازکه جایگاه لازمی برای بندگی است با حجاب تزیین می شود .

گذشته از اين هر چقدر که انسان پوشیده تر باشددر واقع حضور قلب او در نماز بیشتر میشود
حجاب چه در نماز و چه در غیر نماز ، توجه دیگران و حتی خود زن رو از ظاهر به سمت باطن و معنویات سوق میدهد. محتمل است یکی از فلسفه های حجاب در نماز هم همین سوق دادن وجود و ذهن نمازگزار به معنویات و بعبارتی سفر از ظاهر به باطن باشد .
برخي با استناد به آيه قران"... ولباس التقوي ذلك خير..."( اعراف /26) صرفا داشتن تقوا در نماز را كافي دانسته و به پوشش خاصي هنگام نماز قائل نيستند
اما بايد گفت كه اين آيه در ادامه آيات هبوط آدم و حوا است و جريانات مرتبط با آن كه هم در حوزه لباس ظاهر و هم لباس تقوا بود .
با تكامل تدريجي دين ، احكام هم كاملتر شدند. لطفا به اين آيه توجه كنيد :
وقل للمومنات يغضضن من ابصارهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منهاوليضربن بخمرهن علي جيوبهن ولا يبدين زينتهن الا...
در برابر خدا بايد آنگونه پوشيد كه او تعيين نموده است و رسول گرامي (ص) به عنوان مفسر و مبين قران ، تبيين كرده اند .
و چه بسا حكمت‏هاي ديگري نيز وجود داشته باشد كه از آن‏ها آگاهي نداشته باشيم.

لينك بحث اصلي :
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24915&page=3

موضوع: