حتما باید ازدواج کنیم؟

image: 

پرسش:
اگر کسی ازدواج نکند اما به گناه پیرامون این موضوع کشیده نشود، آیا باز ایرادی بر عدم ازدواج او وارد است؟

پاسخ
در صورتی که می‌داند به گناه نمی‌‌افتد واجب نیست، اما بسیار تأکید شده است و کمتر کسی است که بتواند آنقدر خود را کنترل کند و به گناه آلوده نشود. قطعا ازدواج تاثیرات مثبت فراوانی دارد که در تجرد این توفیقات و آثار نصیب انسان نمی‌شود. البته مراد از این تاثیرات، صرفا بعد جنسی ازدواج نیست بلکه پیامدهای مثبت ازدواج بسیار زیاد است همانند:
۱- کمالات معنوی؛ علامه محمدتقی جعفری در پاسخ این سؤال «برتراند راسل» که چرا اسلام این قدر به ازدواج بها داده و برای آن قانون قرار داده، گفته است: «اسلام با ازدواج می‌خواهد انسان واقعی به وجود آورد، و مسئله انسان و انسانیت مطرح است».(۱)
۲- دوری از گناه؛
۳- رحمت الهی؛ خداوند متعال به برخی کارها و رفتارهای انسان عنایت ویژه و قابل توجهی دارد. به عنوان مثال جوانمردی و امانت داری را دوست داشته و فحشا و هرزگی را ناپسند شمرده است. در قرآن کریم بعد از توصیه به ازدواج و تشکیل خانواده، روزی و رزق آنان را تضمین کرده و وعده رهایی از فقر به آنان داده است:«وَأَنکحُوا الْأَیامَی مِنکمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکمْ وَإِمَائِکمْ إِن یکونُوا فُقَرَاء یغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»(۲)؛ مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود، آنان را بی‌نیاز می‌سازد بدرستی که خداوند گشایش دهنده و آگاه است.
۴- انس و آرامش؛
۵- تولید نسل؛
۶- سلامت و امنیت اجتماعی؛
۷- رشد و شکوفایی استعدادها؛ ازدواج زمینه بروز خلاقیت‌ها و موفقیت‌ها را در همسران افزایش داده، همچنین موجب می‌شود تا فضایل اخلاقی و انسانی در آنان به فعلیت برسد.
۸- رشد اقتصادی؛

پی نوشت:
۱-سعید آزرمی سه سارمی، میثاق مقدّس، تهران، سازمان ملّی جوانان، ۱۳۷۹، ص۷.
۲- سوره نور آیه ۳۲

موضوع: