آشنایی قبل از ازدواج

image: 
این که جدیدا دختر و پسر، اول حرف هایشان را می زنند و بعدا پسر با خانواده اش می آید خواستگاری؛ کار درستی است؟

این که جدیدا دختر و پسر، اول حرف هایشان را می زنند و بعدا پسر با خانواده اش می آید خواستگاری؛ کار درستی است؟ هم چنین آیا استخاره برای خواستگاری یا ازدواج، لازم است؟

ارتباط دختر و پسر بدون اطلاع و حضور خانواده ها حتی به قصد آشنایی برای ازدواج هم در معرض آسیب های جدی قرار دارد.

1- درگیر شدن احساسات و ایجاد وابستگی، گناه آلود شدن رابطه، خراب شدن جایگاه اجتماعی در صورت بر ملا شدن رابطه، از بین رفتن اعتماد خانواده و اطرافیان، محروم شدن از مشورت دیگران، شکل گیری عشق کاذب و دور شدن از واقع نگری و بروز مشکلات جدی بعد از ازدواج و ... از جمله آسیب های مطرح می باشد.

2- بعلاوه اینکه در ازدواج نظر طرفین به تنهایی کارساز نیست؛ به عبارتی اگر دختر و پسر به نتیجه مثبت برسند و خانواده ها به هر دلیلی با این ازدواج مخالفت کنند مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

3- آشنایی طرفین و شناختی که به درد تصمیم گیری برای ازدواج بخورد در ارتباط پنهانی و تلفنی و صرف صحبت حاصل نمی شود. باید طرفین در فضایی قرار گیرند که علاوه بر دور بودن از احساسات، بتوانند گفته های فرد را راستی آزمایی نموده و با مشورت از دیگران تصمیم بگیرند؛ منتها در معمولا ارتباطات پنهانی قبل از ازدواج بلافاصله احساسات درگیر می شود و از آن به بعد دیگر طرفین فقط خوبی ها را می ببنند.

4- دخترها در این شرایط بیشتر ضرر می کنند؛ چه از لحاظ احساسی و عاطفی و چه از لحاظ اجتماعی. وجود فیلتر ارتباط رسمی و حضور خانواده منجر می شود که هر فردی به خود اجازه ارتباط گیری ندهد؛ مگر زمانی که تا حدودی نسبت به کار خود مطمئن باشد. اما وقتی این فیلتر حذف شد دیگر ضمانتی وجود ندارد که فرد ارتباط گیرنده چه قصد و نیتی دارد. در حال حاضر خیلی از سودجویان با قصد ازدواج و آشنایی پا پیش می گذارند و در نهایت این دختر است که ضررش را به جان خریده است. البته همیشه اینطور نیست که پسر با قصد سوء پا پیش بگذارد ولی بیشتر مواقع نتیجه آن یکی است؛ یعنی ارتباط شکل می گیرد و به نتیجه ازدواج ختم نمی شود.

بنابراین؛
در یک کلام می توان گفت سری که درد نمی کند را نباید دستمال بست. بهتر است برای ازدواج راهی را انتخاب کنیم که کمترین ضرر و مشکل را داشته باشد.

ممکن است برخی بگویند ازدواج سنتی دردسر و مشکلات زیادی دارد و شناختی هم حاصل نمی شود و به عبارتی طرفین با چشم بسته با هم ازدواج می کنند. پاسخ این است که بله اگر در ازدواج سنتی هم آنچه که لازم است مورد توجه قرار نگیرد نتیجه همین می شود. منتها گفته ما این است که در ازدواج سنتی بستر و زمینه انتخاب آگاهانه کاملا فراهم است و طرفین می توانند به شناخت درستی برسند منتها در ازدواج از طریق رابطه و دوستی بستر و زمینه انتخاب ناآگاهانه فراهم تر است؛ هر چند ممکن است فردی در این شرایط هم به نتیجه مثبت برسد.

در باره استخاره گرفتن برای خواستگاری یا ازدواج نیز باید گفت: استخاره همیشه لازم نیست؛ بلکه در زمانی باید به استخاره رجوع کرد که نسبت به انتخاب خود تردید داریم. زمان آن نیز بعد از تحقیق و بررسی و مشورت است. لذا در شرایطی که فرد توانسته است با تحقیق و بررسی و .... به نتیجه مثبت برسد استخاره دیگر جایی ندارد.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمایید

 

 

موضوع: