تفاوت در غیرت زن و مرد

غیرت نشان دادن زن کفر است و غیرت نشان دادن مرد ایمان است .(نهج البلاغه صفحه 484)

در خصوص غيرت ، در نهج البلاغه تنها اين روايت وجود ندارد ، روايتي ديگر نيز در باب غيرت هست كه با انضمام به روايت مورد بحث ، ميتوان مقصود و مراد روايت را از غيرت و به تبع آن غيرت در مرد و زن ، بدرستي دانست .
امام علي (ع) در وصيت خويش به امام حسن مجتبي (ع) چنين ميفرمايند :
" اياك و التغاير في غير موضع غيرة فان ذلك يدعوا الصحيحة منهن الي السقم و البريئة الي الريب "
بپرهيز از غيرت نشان دادن بيجا كه درستكار را به بيماردلي و پاكدامن را به بدگماني رساند .
با توجه به اين روايت و تبيين غيرت بجا و بيجا در خصوص روايت مورد سوال استارتر تاپيك بايد به چند نكته توجه كرد :
1-غيرت يك حالت طبيعي در وجود مرد و زن است و اسلام بخاطر شعور و احساسات فرد، كسي را محاسبه نميكند ولي زماني كه اين احساسات بر رفتار و كردار انسان اثر بگذارد وي در مورد اين رفتار مثبت يا منفي ، مسئول خواهد بود .
2- ايمان و كفر به دو مرحله اعتقادي و عملي تقسيم ميشود ، ممكن است فردي به لحاظ اعتقادي ، مطلبي را پذيرفته باشد اما به جهت عملي به لوازم آن پايبند نباشد لذا در اينجا دچار كفر عملي خواهد شد كه اين كفر به معني كفر اعتقادي نيست اما انسان مومن و مسلمان ملزم است كه ميان اعتقاد و عمل ، ملازمه ايجاد كند .
3- در روايت اول غيرت بجاي مرد را نشانه ايمان وي دانسته زيرا ارتباط زن شوهر دار با مرد اجنبي و نامحرم ، از ديدگاه قران كريم مردود و حرام است و التزام به لوازم آن - يعني جلوگيري از اين ارتباط - ايمان خواهد بود .
در روايت دوم ، موارد غيرت نابجا در مردان را بر شمرده و آنرا از غيرت بجا ، ممتاز نموده است لذا با توضيحي كه در روايت دوم امده ، كاملا محدوده غيرت بجا و نابجا در مردان را تبيين فرموده است .
4- غيرت زن نيز هميشه كفر آور نيست همانگونه كه غيرت مرد هميشه ايمان نيست - همانطور كه توضيحش كذشت - غيرتي كه منجر به كفر مي شود آن است كه رفتار حاصل از آن به انكار آنچه خداوند تشريع كرده برگردديا باعث شود طرف مقابل به رفتار منحرفانه اي سوق يابد .
5- در روايات مواردي از حساسيتهاي زن نسبت به همسرش بيان شده كه الحاق به محبت زن نسبت به همسر شده است نه غيرت او نسبت به همسرش .
حكم چند همسري و تعدد زوجات در مرد كه در قران كريم بيان شده است ، با توجه به شروط و ويژگيهايي است كه در همان آيه تبيين گرديده و اين حكم از واجبات نيست بلكه جواز آن در قران كريم بيان شده است و صراحتا بدنبال اين حكم از تعدد زوجات مرداني كه شرايط مطروحه در آيه را ندارند ، پرهيز داده شده است .
هر حكمي كه جوازش صادر شده باشد واجب نيست بلكه بايد شروط تحققش نيز آماده و مهيا باشد ،اين شروط صرفا در برگيرنده وظايف مرد نسبت به همسران نيست بلكه دربرگيرنده وظايف مرد نسبت به فرزندانش از هر دو همسر نيز ميگردد يعني مرد بايد وظايف خويش در قبال فرزندانش را هم مد نظر داشته باشد و بار مسئوليت آنان را با ازدواجهاي متعدد بر دوش همسرانش نياندازد ؛با حصول شرايط طاقت فرساي فوق ، اگر مردي توانست اين شرايط را محقق كند و نظام خانوادگي قبلي خويش را بر باد ندهد ، غيرت زن در خصوص ازدواج مجدد وي ، ايستادگي در مقابل حكم الهي است .

لينك بحث اصلي :
http://www.askquran.ir/showthread.php?p=380607#post380607

موضوع: