لطیفه سرّ
پرسش:
در نزد بزرگان و ارباب سلوک و شهود «لطیفه سرّ» با چه معانی ای شناخته می شود و از آن با چه تعابیری یاد می کنند؟
پاسخ:
«لطیفه سرّ» یکی از قوا و قابلیت هایی است که در وجود آدمی به ودیعه گذاشته شده است. لطیفه سرّ معمولا در کنار موجودات لطیف دیگری همچون نفس، عقل، قلب، روح، خفی و اخفی قرار داده می شود که به لطائف سبعة شهرت دارد.(1)
روح انسان به خاطر برخورداری از سعه وجودی دارای مراتب و درجاتی است که به حسب کارکرد روح و منزلتی که بدان نائل می شود متفاوت می شود.
مرحوم امام(ره) لطائف سبعه را حجب نفس می داند که سالک یکی پس از دیگری آن ها را کنار زده و به حقیقت مقصود نائل می شود.
«بدان كه از براى سالك إلى اللّه و مهاجر از بيت مظلمه نفس به سوى كعبه حقيقى يك سفر روحانى و سلوك عرفانى است كه مبدأ آن مسافت بيت نفس و أنانيّت است، و منازل آن، مراتب تعينات آفاقى و انفسى و ملكى و ملكوتى است كه از آنها به حجب نورانيه و ظلمانيه تعبير شده: إن للّه سبعين ألف حجاب من نور و ظلمة. يعنى انوار وجود و ظلمات تعين، يا انوار ملكوت و ظلمات ملك، يا ادناس ظلمانيه تعلقات نفسانيه و انوار طاهره تعلقات قلبيه. و از اين هفتاد هزار حجب نوريه و ظلمانيه گاهى به طريق جمع تعبير به هفت حجاب شده، چنانچه در خصوص تكبيرات افتتاحيه از ائمه اطهار وارد است كه در خرق هر حجابى تكبيرى فرموده. و در موضوع سجده به تربت حسينيه، روحى له الفداء، است كه سجده بر آن خرق حجب سبع كند ...و در انسان صغير به "لطايف سبعه" تعبير شده.»(2)
انسان با رسیدن به مرحله سرّ به مقام مشاهده اسرار می رسد. وجه نام گذاری این لطیفه به سرّ، این است که توسط آن مشاهده غیوب و اسرار امکان پذیر می شود. هم چنین ممکن است به این دلیل سرّ نامیده شده است که هیچ یک از لطائف و قوای دیگر به مقام آن اشراف و ورود ندارند. «قشیری» هنگامی که لطائف را بر اساس منزلت و لطافت چینش می کند در صدر همه آن ها لطیفه سرّ را قرار می دهد.(3)
پی نوشت ها:
1. آیت الله محمد علی شاه آبادی، رشحات البحار، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ص 177.
2. روح الله خمینی، شرح چهل حدیث، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، تهران، بیست و چهارم، 1380، ص 590.
3. ابوالقاسم عبد الكريم القشيرى(465 ه ق)، رساله قشيريه، قم، انتشارات بيدار، ص 45- 44.
برای مشاهه مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمایید