دعا برای امان از خطر

image: 
برای حفظ جان او از خطرات و هم چنین از مرگ و کشته شدن، چه دعا یا حرز یا تعویذی را پیشنهاد می دهید

اگر شخصی از خانواده، در منطقه جنگی داشته باشیم، برای حفظ جان او از خطرات و هم چنین از مرگ و کشته شدن، چه دعا یا حرز یا تعویذی را پیشنهاد می دهید تا تاثیر فوق العاده داشته باشد و شخص را از خطرات جنگ حفظ کند؟ و هم چنین برای این که خداوند به کسی طول عمر با برکت بدهد، چه دعایی پیشنهاد می شود؟

برای حفظ جان و امنیت دعاها و ذکرهایی در منابع حدیثی سفارش و نقل شده است که به برخی از آن ها اشاره می شود.
1. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: برای محفوظ ماندن از هر بلا و آفتی پدرم به ما سفارش کردند که صبح سه مرتبه و شب سه مرتبه این دعا را بخوان:
«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَهِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ»؛ خداوندا! من را در آن پوششى که از هر بلا و آفتى حفظ مى‏ کند و هر کسى را که بخواهى در آن قرار مى ‏دهى، قرار بده.(1)
2. هرگاه رسول الله (صلی‌الله‌علیه وآله) با مسافری وداع می ‌کرد دست او را می ‌گرفت و این چنین برایش دعا می ‌کرد: 
خدا برای تو همراهی و مصاحبت را خوش و نیکو قرار دهد و به طور کامل تو را یاری کند و ناهمواری ‌ها را برایت آسان سازد.
و دور را برایت نزدیک کند و نیازهایت را برآورد و امانت و دینت را حفظ کند و پایان کارت را نیکو گرداند. و تو را به هر خیری رهنمون سازد.
بر تو باد به تقوای الهی. خود را به خدا بسپار و به امید برکت خدای بزرگ حرکت کن.(2)

3. هم چنین خواندن و همراه داشتن سوره حمد و چهار قل، «آیت الکرسی»، آیه «شهدالله»، سوره های «شمس»، «لیل»، «توحید»،«صف»... برای حفظ جان و اموال و دادن صدقه و کمک به نیازمندان و نیکی به پدر و مادر برای طولانی شدن عمر مفید است .

4. همراه داشتن حرز امام جواد (علیه السلام) (3)
5. «سیدابن‌طاووس» به سند معتبر از «جمیل بن درّاج» روایت کرده: مردی خدمت امام صادق(علیه‌السلام) آمد و گفت: ای مولای من سنّ و سالم بالا رفته و خویشانم مرده ‌اند و مونسی ندارم، می ‌ترسم مرا هم مرگ دریابد.
حضرت فرمود: برادران مؤمن صالح برای اُنس گرفتن از نزدیکان بهترند و اگر طولانی شدن عمر خود و خویشان و دوستان را خواهی این دعا را پس از هر نماز بخوان: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَللّهُمَّ اِنَّ رَسُولَكَ الصّادِقَ الْمُصَدَّقَ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ قالَ اِنَّكَ قُلْتَ ما تَرَدَّدْتُ فى شَىْءٍ أَنَا فاعِلُهُ كَتَرَدُّدى فى قَبْضِ رُوحِ عَبْدِىَ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَاَكْرَهُ مَسآئَتَهُ اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجَّلْ لِوَلِيِّكَ الْفَرَجَ وَالْعافِيَةَ وَالنَّصْرَ وَلا تَسُؤْنى فى نَفْسى وَلا فى اَحَدٍ مِنْ اَحِبَّتى خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، خدایا رسول راستگوی تصدیق‌ شده‌ ات (درود تو بر او و خاندانش) گفت که تو فرمودی: در هیچ کاری از کارهایم تردید نکرده ‌ام همچون تردیدم در گرفتن روح بنده مؤمنم درحالی‌که او مرگ را خوش ندارد و من هم رنجاندن او را خوش ندارم، خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و برای ولیّ ‌ات گشایش و عافیت و یاری را نزدیک گردان و درباره خودم و احدی از دوستانم بدی قرار مده. و اگر خواهی یک ‌یک از دوستان خود را نام ببر و بگو: «وَ لا فی فُلانٍ وَ لا فی فُلانٍ» راوی گفت: چون بر این دعا مداومت کردم، چندان عمر یافته ‌ام که از زندگانی ملول و خسته شدم.(4)
 

پی نوشت ها:
1. کافی، شیخ یعقوب کلینی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج 2، ص 534 .
2. من لایحضرالفقیه، شیخ صدوق، قم، اتشارات اسلامی، ج 2، ص 276.
3. ر.ک: بحار، علامه مجلسی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج 50، ص 98
4. ر.ک: مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، باقیات الصالحات در آخر کتاب مفاتیح الجنان، باب اول: اعمال شب و روز، فصل اول: اعمال متعلق به مابین طلوع فجر تا طلوع آفتاب.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمایید