حکومت عدل الهی و نابودی حکومت های طاغوت

image: 
حکومت عدل الهی و نابودی حکومت های طاغوت

از چه وقتی حکومت های طاغوت در جهان از بین می روند؟ از زمان ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) یا از زمان بر پایی حکومت ایشان؟

آن چه از روایات استفاده می‌ شود این است که جنگ حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه) با ظالمان و ستم‌ گران هشت ماه به طول می‌ انجامد و بعد از گذشت هشت ماه از ظهور آن‌ حضرت (عجل الله تعالی فرجه)، کشورهای مختلف مسخّر ایشان گشته و حکومت عدل در سراسر جهان برقرار می‌ شود، کفر و شرک و نفاق ریشه‌ کن می‌ گردد؛ از این‌ رو هیچ ستم‌ گرى بر جامعه‌ اى حکومت نکرده و زمینه گناه، به خصوص گناهان اجتماعى از بین می‌ رود. زمین گنج‌ هاى معدنى و روییدنى خود را خارج نموده و حقوق فقرا از ظالمان و ثروت‌ مندان گرفته و بین فقرا و نیازمندان تقسیم می شود، به گونه‌ اى که جایى براى پرداخت صدقه و زکات باقى نمی‌ ماند؛ زیرا همه غنى و بی‌ نیاز می‌ شوند.

امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: «امام دوازدهم (عجل الله تعالی فرجه) هشت ماه تمام، شمشیر بر دوش نهاده و دشمنان خدا را می‌ کشد تا این‌ که خدا خشنود گردد».(1)

بر اساس روایاتى که در اختیار ما وجود دارد، ایشان در مکه ظهور نموده و پس از این‌ که یاران و خواص ایشان به او پیوستند، به سمت عراق و سپس شام (سوریه فعلى) و بعد به سمت بیت المقدس حرکت می‌ کنند و پس از آن سایر بلاد اروپا و ترکیه و چین و افغانستان و سایر ممالک به تسخیر ایشان درآمده و حکومت عدل، پس از هشت ماه درگیرى پیوسته، برقرار می‌ گردد و صلح و امنیت جهانى فراگیر می‌ شود.(2)

در باره مدت حکومت ایشان نیز اختلاف فراوانى در روایات دیده می‌ شود:
19 سال و چند ماه، 7 سال، 40 سال، 10 سال و 309 سال که هر سال آن برابر 20 یا 40 سال است و گفته شده است پس از شهادت یا وفات آن‌ حضرت، 40 روز خواهد گذشت تا این‌ که قیامت بر پا شود(3) و بساط زمین و آسمان برچیده شده و مهیاى برپایى قیامت می‌ گردد.

پی نوشت ها:
1. کامل سلیمان، روزگار رهایی، ترجمه مهدی پور،آفاق، تهران 1386، ج 1، ص 478.
2. روزگار رهایى، ج 2، ص 470 - 536؛ مجلسی، بحارالانوار، تراث، بیروت، 1404، ج 52، ص 309 - 392.
3. روزگار رهایى، ج 2، ص 601 و 658؛ بحار الانوار، ج 2، ص 279 و 392.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمایید

 

 

موضوع: