تاریخ وفات خدیجه(س)

image: 
تاریخ وفات حضرت خدیجه(سلام الله علیها) چه روزی است؟

تاریخ وفات حضرت خدیجه(سلام الله علیها) چه روزی است؟ طبق برخی نقل ها ماه رمضان بوده و طبق برخی نقل ها سه روز بعد از وفات جناب ابوطالب. از طرفی وفات جناب ابوطالب ماه رجب ذکر شده است.

یکی از مشکلات حوادث تاریخی در بسیاری از موارد، مشخص نبودن تاریخ دقیق وقوع حادثه و اختلاف در این مورد است. از جمله این مسائل اختلافی در تاریخ وفات حضرت خدیجه(سلام الله علیها) و پدر بزرگوار امام علی(علیه السلام) جناب ابوطالب می باشد که نقل های مختلفی در این رابطه وجود دارد.
این که وفات این دو بزرگوار در سال دهم بعثت اتفاق افتاده است، مورد اتفاق منابع و تقریباً قطعی است. تا جایی که طبق نقل منابع، پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله) این سال را «عام الحزن» نامید.(1)

اما در رابطه با تاریخ وفات حضرت خدیجه(سلام الله علیها) از جمله اقوال که شهرت بیشتری دارد این است که آن بانوی بزرگوار در دهم ماه رمضان سال دهم بعثت از دنیا رفتند.(2)

از جمله اقوال در رابطه با تاریخ وفات جناب ابوطالب این است که «یعقوبی» پس از ذکر وفات حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در ماه رمضان سال دهم بعثت، وفات ابوطالب را سه روز پس از آن می داند.(3)

پی نوشت ها:
1. مقریزی، تقی الدین أحمد بن علی، إمتاع الأسماع بما للنبی من الأحوال و الأموال و الحفده و المتاع، تحقیق: محمد عبد الحمید النمیسی، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، 1420ق، ج1، ص45.
2. ابن سعد، محمد بن سعد بن منیع الهاشمی البصری، الطبقات الکبری، تحقیق: محمد عبد القادر عطا، بیروت، ‌دار الکتب العلمیه، چاپ اول، 1410ق، ج 8 ، ص14.
3. یعقوبی، ابن واضح، تاریخ الیعقوبی، نجف، المکتبة الحیدریة، 1384ق، ج1، ص354.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمایید

 

 

موضوع: