اعمال استیجاری
آیا درباره اعمال استیجاری مانند نماز و روزه برای اموات روایت خاصی وجود دارد؟
روایات فراوانی در باب امکان قضای نمازهای میت توسط خویشاوندان سببی یا نسبی یا افراد دیگر برای اموات در منابع روایی ذکر شده است که می توان گفت تواتر مضمونی داشته و امکان قضای عبادات اموات را به صورت استیجاری اثبات می کند که در این نوشتار به ذکر دو روایت می پردازیم. 1. وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ فِي أَصْلِهِ وَ هُوَ مِنْ رِجَالِ الصَّادِقِ وَ الْكَاظِمِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَحُجّ وَ يَعْتَمِرُ- وَ يُصَلِّي وَ يَصُومُ وَ يَتَصَدَّقُ عَنْ وَالِدَيْهِ وَ ذَوِي قَرَابَتِهِ- قَالَ لَا بَأْسَ بِهِ يُؤْجَرُ فِيمَا يَصْنَعُ- وَ لَهُ أَجْرٌ آخَرُ بِصِلَةِ قَرَابَتِهِ(1) از علی بن حمزه که از اصحاب امام صادق و امام کاظم (علیهما السلام) است نقل شده است که گفت از امام درباره مردی که از طرف پدر و مادر و سایر بستگان خویش حج و عمره به جا می آورد و نماز می خواند و روزه می گیرد، سوال کردم امام فرمودند اشکالی ندارد و چنین فردی ماجور است و اجر دیگری نیز به خاطر ارتباط خویشاوندی به او داده می شود. 2. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ الصَّلَاةَ وَ الصَّوْمَ وَ الصَّدَقَةَ وَ الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ- وَ كُلَّ عَمَلٍ صَالِحٍ يَنْفَعُ الْمَيِّتَ- حَتَّى إِنَّ الْمَيِّتَ لَيَكُونُ فِي ضِيقٍ فَيُوَسَّعُ عَلَيْهِ- وَ يُقَالُ هَذَا بِعَمَلِ ابْنِكَ فُلَانٍ- وَ بِعَمَلِ أَخِيكَ فُلَانٍ أَخُوكَ فِي الدِّينِ.(2) امام صادق (علیه السلام) فرمودند: نماز و روزه و صدقه و حج و عمره و هر عمل صالحی به حال میت نافع است و حتی اگر میت در تنگنا باشد برایش گشایش ایجاد می شود و گفته می شود این گشایش در مقابل عمل فلان فرزندت است و یا در مقابل عمل فلان برادر دینی توست.
پی نوشت ها:
1 . عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، 30 جلد، مؤسسه آل البيت (عليهم السلام)، 1409 ه ق، چاپ اول، قم - ايران، ج8، ص 278.
2 . همان، ج8، ص 280.
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید