بحارالانوار و احادیث مهدویت
آیا احادیث مهدویت در «بحار» معتبر است؟ چرا که خود علامه مجلسی همه روایات بحار را معتبر نمی داند و بعضا روایات دروغ هم ذکر شده؟
این احادیث باید به صورت جداگانه بررسی شوند و نمی شود به طور کلی همه را تایید و یا رد کرد. در این مجموعه احادیث معتبر زیادی هم موجود می باشد. علامه مجلسی (رحمه الله علیه) در این مجموعه، همه احادیث معتبر و موثق رو جمع آوری نکردند؛ بلکه احادیثی که درجه اعتبار کمتری دارند و ضعیف هم هستند، در این مجموعه وجود دارد. هدف مرحوم علامه مجلسی، از تدوین کتاب ارزشمند «بحار الانوار» و یا سایر کتاب ها، گردآوری همه احادیث و روایات اسلامی بوده است تا: اولا: یک دائرة المعارف از احادیث اسلامی عرضه کرده باشد. ثانیا: احادیث را از خطر از بین رفتن، حفظ نماید. ثالثا: کسی نتواند بعد از آن تاریخ، احادیث ضعیفی را کنار هم جمع کند و به نام شیعه، مطالبی بر علیه عقاید شیعه، منتشر سازد. پس هر چه مرحوم مجلسی، جمع آوری نموده است، از اعتبار برخوردار نیست و اصلا ما کتابی که منبع اصلی حدیث باشد و هیچ گونه حدیث ضعیفی، در او نباشد، نداریم. علاوه بر این، وضعیت مرحوم علامه مجلسی در گرد آوری «بحار الانوار» بسیار متفاوت از شرایط عادی است. اگر بخواهیم کار ایشان را به امری محسوس تشبیه کنیم، مانند آن است که کسی جواهرات و طلاها، از جیبش به زمین ریخته شده و از سوی دیگر، راهزنان در تعقیب او هستند. عاقلانه ترین کار این انسان، آن است که جواهرات را با خاشاک و خاک های اطراف جمع کرده و با خود ببرد و در فرصت مناسب به تجزیه خاشاک از جواهرات بپردازد. زیرا اگر بخواهد در همان منطقه به تجزیه آنان بپردازد؛ ممکن است دشمنان و راهزنان سر رسیده و جواهرات را به یغما ببرند. از این جهت کار علامه مجلسی بسیار ارزشمند است و بر عهده محققین بزرگوار است که به تحلیل و اصطیاد روایات ارزشمند کتاب «بحار الانوار» بپردازند. البته این تمثیل تا حدود زیادی، دیگر کتاب های روایی شیعه را هم شامل می شود.
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید