قرآن و اندیشمندان غربی
در مورد نظر دانشمندان غربی در مورد قرآن، با مدرک معتبر برایم بگویید.
قبلا در این زمینه کار شده و نظر اندیشمندان غربی در باره قرآن کریم، بررسی و جمع آوری شده است. در این جا به برخی اشاره و بقیه را می توان با مراجعه به منابعی که معرفی می شوند پیگیری نمود. مطالب ذیل از مقاله ای است در همین زمینه که توسط آقای سید رضا مؤدب، تهیه و در مجله تخصصی قرآن پژوهی خاورشناسان، به چاپ رسیده است.(1) در اين بخش نظر برخی انديشمندان بزرگ غربی را، درباره ماهيت قرآن بيان و بررسی می كنيم. الف) ديدگاه های علمی برگرفته شده از علوم طبيعی: ـ دكتر جرنيه فرانسوی «من تمام آيه های قرآن را كه در زمينه علوم طبيعی، بهداشت و طب بودند، مطالعه کردم و آن ها را مطابق دقيق ترين قانون های علوم طبيعی و پيچيده ترين اصول ثابت شده علوم عقلی ديدم و يقين كردم كه هزار سال قبل جز خدا، هيچ كسی بر روی زمين، از آن قوانين و اصول آگاه نبود، پس به حقانيت و خدايی بودن چنين كتابی ايمان آوردم.»(2) ـ ريتو بنورث «علوم طبيعی، فلكی و فلسفه از قرآن اقتباس شده است و علما مديون قرآن هستند.»(3) ـ موريس بوكای «بررسی كامل عينی و بی طرفانه قرآن در پرتو دانش نو ما را به درك توافق بين اين دو (قرآن و علم) رهنمون می سازد و اين حقيقت را نيز روشن می سازد كه در زمان محمد، نه او و نه هيچ انسان ديگری، نمی توانست چنين مطالب شگفت انگيزی را كه مطابق علم امروز است، به رشته تحرير در آورد.»(4) ـ پروفسور هانری كربن (فيلسوف معاصر فرانسوی) «اگر انديشه های محمد خرافی بود يا اگر او پيامبر خدا نبود، هيچ گاه جرأت نمی كرد حرفی از علم به ميان آورد و بشر را به علم دعوت كند.»(5) ب) ديدگاه های ادبی: در این قسمت نظر انديشمندانی كه عقايد خود درباره قرآن را با ديد ادبی بيان كرده اند ذکر می کنیم: ـ گوته «اگرچه ما همواره از قرآن روی بر می گردانيم و در همان مرحله اول اظهار تنفر می نماييم، اما خيلی زود ما را به سوی خود جذب و شگفت زده می کند و در نهايت ما را وا می دارد كه در مقابل آن سر تعظيم و احترام فرود آوريم. سبك و اسلوب قرآن و هماهنگی و توافق آن بامحتوا و هدفش محكم و استوار، بسيار عالی و باشكوه، با هيبت و دارای رفعتی حقيقی و ابدی است...، از اين رو اين كتاب در تمام زمان ها تأثيری نيرومند به جای می گذارد.»(6) ـ ولتر «اگر تمام قرآن را از اوّل تا آخر بخوانيد، يك واژه كودكانه در آن نخواهيد يافت. قرآن در حقيقت مجموعه ای است از پندهای اخلاقی، دستورهای دينی، راز و نياز به درگاه خداوند، هشدار و تشويق جهانيان و شرح سرگذشت فرستادگان خدا.»(7) ـ جان ديون پورت مؤلف كتاب «عذر تقصير به پيشگاه محمد و قرآن» می نويسد: «قرآن به اندازه ای از نقائص مبرا و منزه است كه نيازمند كوچك ترين تصحيح و اصلاحی نيست و ممكن است از اول تا به آخر آن خوانده شود، بدون آن كه انسان كم ترين خستگی از آن احساس كند». «و همه اين معنی را قبول دارند كه قرآن با رساترين و فصيح ترين زبان و به لهجه قبيله قريش كه نجيب ترين و مؤدب ترين عرب هايند، نازل شد... و پر از درخشنده ترين شکل ها و محكم ترين تشبيه ها است.»(8) ج: ديدگاه های جامعه شناختی: ديدگاه انديشمندانی كه عقايد خود درباره قرآن را با ديد جامعه شناختی بيان می كنند: ـ جی مارگوليوت «اقرار می كنم كه قرآن مهم ترين موقعيت را در ميان كتاب های مذهبی جهان به خود اختصاص داده است. گرچه قرآن در اين طبقه ادبياتی جوان ترين اثر به حساب می آيد؛ تأثير شگرفی را كه بر عده زيادی از مردم گذاشته است، همچنان به ديگران ارزانی می دارد. اين كتاب برای اولين بار از افراد ناهمگون قبايل صحرايی در شبه جزيرة عرب، امتی از قهرمانان ساخت و آنان نيز به نوبه خود اقدام به ايجاد چنان سازمان های وسيع سياسی مذهبی در جهان اسلام نمودند كه يكی از بزرگ ترين نيروهايی است كه اروپا و غرب برای آن حساب ويژه ای باز نموده اند.»(9) ـ دكتر گوستاولوبون مورخ بزرگ و مشهور فرانسوی «قرآن كه كتاب آسمانی مسلمانان است، به تعاليم و دستورات مذهبی منحصر نمی شود، بلكه مشتمل است بر دستورات سياسی و اجتماعی، خيرات، نيكی، مهمان نوازی، اعتدال در خواهش های نفسانی، وفای به عهد، اكرام به والدين، كمك كردن به بيوه و يتيم و سرپرستی آنان، نيكی كردن در مقابل بدی و... كه در موارد متعددی به آن ها تأكيد شده، و در آن تمام اين صفات و خصلت های پسنديده تعليم داده شده است.»(10) د: ديدگاه های حقوقی و قانون گذاری: دانشمندانی که بر پايه حقوقی و قانونگذاری نظرياتی درباره قرآن ارائه کردهاند: ـ ويل دورانت «رفتار دينی در قرآن شامل رفتار دنيوی نيز هست و همه امور آن از سوی خدا و به طريق وحی آمده است. قرآن مقرراتی شامل ادب، تندرستی، ازدواج، طلاق، رفتار با فرزندان و حيوان و بردگان، تجارت، سياست، ربا، دين، عقود، وصايا، امور صناعت، مال، جريمه و مجازات و جنگ و صلح است. قرآن در جان های سالم، عقايدی آسان و دور از ابهام پديد می آورد كه از رسوم و تشريفات ناروا و قيد بت پرستی و كاهنی آزاد است. قرآن اصول نظم جمعی و وحدت اجتماعی را در بين مسلمانان استوار كرده است.»(11) ـ هربرت جرج ولز «قرآن بهترين راهنمای يك عقيده قلبی يعنی توحيد و اخلاق فاضله است. شايد نيروی معنوی اين كتاب منحصر به سادگی اوامر و نواهی آن باشد؛ چنان كه گاهی يك كلمه آن چند حقيقت را در بر می گيرد. قرآن كتاب علمی، دينی، اجتماعی، تربيتی، اخلاقی و تاريخی است. مقررات و احكام آن با اصول قوانين و مقررات دنيای امروزی هماهنگ و برای هميشه قابل پيروی و عمل است.»(12) در انتها جا دارد آرای یکی از شخصيت های مشهور تاريخ را بيان كنيم: ـ آلبرت اينشتاين «قرآن كتاب جبر يا هندسه يا حساب نيست، بلكه مجموعه ای از قوانين است كه بشر را به راه راست، راهی كه بزرگ ترين فلاسفه دنيا از تعيين و تعريف آن عاجزند، هدايت می كند.»(13) علاوه بر مستندات فوق، می توانید از منابع ذیل نیز استفاده کنید: مقاله «اعترافات اندیشمندان غربی درباره قرآن»، مجله معارف، شماره 39، مهر 1385. کتاب «حدیث دیگران: نظر اندیشمندان غربی در باره قرآن»، فرامرز میرشکارمبارکه، انتشارات کتاب سبز. کتاب «چهل داستان از عظمت قرآن کريم»، محمدی اهوازی، ص 109 به بعد. و... .
پی نوشت ها:
1. سید رضا مؤدب، مجله تخصصی قرآن پژوهی خاورشناسان، شماره 6، بهار و تابستان 1388.
2. راتلج، اديان جديد در ديدگاه های جهانی، ص 193.
3. همان، ص 200.
4. نظريه دانشمندان جهان درباه قرآن و محمد، ص 32؛ نزبرو، جان، مطالعات قرآنی، ص 251.
5. همان، ص 30.
6. اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 44.
7. ونزبرو، جان، همان، ص 202.
8. همان، ص 252.
9. قرآن و ديگران، ص 13؛ وات، مونتگمری، تأثير اسلام بر اروپای قرون وسطا، ص 43.
10. همان، ص 50.
11. اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 45.
12. تابش اسلام در اروپا، ص 133.
13. اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 66.
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید