ازدواج حضرت خدیجه (سلام الله علیها)
آیا حضرت خدیجه (سلام الله علیها) قبل از ازدواج با حضرت محمد (صلی الله علیه و اله) ازدواج کرده بودند؟ برخى گفته اند: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) همسر باكره اى غير از عائشه نداشته است و درباره خديجه گفته اند: وى قبل از رسول خدا با دو نفر به نام هاى عتيق بن عبد الله مخزومى و ابوهاله تميمى ازدواج كرده بود و فرزندانى از آنان نيز داشته است. اين سخن به اعتقاد برخى از بزرگان شيعه قابل قبول نيست؛ زيرا بخش زيادى از اين قبيل سخنان را طراحان سياست با هدف زدودن هاله قداست و پاكى از رحم بانوئى كه ظرف وجود كوثر قرآن، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است ساختهاند و لذا دقت در اين موضوع و نقد سخنان موجود در منابع تاريخى و حديثى، شک و شبهه را از بين مى برد. ابو القاسم اسماعيل بن محمد اصفهانى از دانشمندان اهل سنت تصريح مىكند كه حضرت خديجه (سلام الله عليها) باكره بوده است. «و كانت خديجة امرأة باكرة ذات شرف و مال كثير و تجارة تبعث بها إلى الشام فتكون عيرها كعامة عير قريش»؛ حضرت خديجه، زنى باكره، داراى اعتبار و مال بسيارى بود، كاروان تجارىاش را به سوى شام مىفرستاد و كاروان او به اندازه تمام كاروان قريش بود.(1) ابوالقاسم كوفى از علماى شيعه، در اين باره استدلال جالبى كرده است كه توجه خوانندگان عزير را به آن جلب مىكنيم. وى در كتاب الإستغاثه مىنويسد: مورخان و محدثان شيعه و سنى بر اين مطلب اتفاق دارند كه كسى از بزرگان، اشراف، رؤسا و جوانمردان قريش باقى نماند؛ مگر اين كه از حضرت خديجه (سلام الله علیها) خواستگارى كرد و ازدواج با ايشان را آرزو مىكرد؛ اما خديجه كبرى دست رد بر سينه همه آنها زد؛ ولى وقتى رسول خدا (صلی الله عليه و آله) با او ازدواج كرد، تمام زنان قريش از او فاصله گرفته و رفت و آمد با وى را ترک كردند و گفتند: تو پيشنهاد سران قريش را رد كردى و تن به همسرى كسى دادى كه فقير است و مال و ثروتى ندارد؟! با اين حال چگونه اهل فهم مى توانند بپذيرند که حضرت خديجه (سلام الله علیها) با يک اعرابى از قبيله بنى تميم ازدواج كرده باشد؛ اما خواستگارى بزرگان قريش را نپذيرفته باشد؟ آيا صاحبان فكر و انديشه نمىدانند كه اين مطلب از آشكارترين محالات و ناپسندترين گفتارها است، وقتى براى اهل تحقيق اين مطلب ثابت شود، ثابت مىشود كه حضرت خديجه (سلام الله علیها) با كسى غير از رسول خدا (صلى الله عليه وآله) ازدواج نكرده است.(2) و نيز مىتوان اين سؤال را از اهل تحقيق پرسيد كه اگر خديجه (سلام الله علیها) قبل از ازدواج با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با يک نفر اعرابى از قبيله تميم ازدواج كرده بود، آيا موردى براى اين سرزنشها پس از ازدواج با رسول خدا باقى مىماند؟ و آيا ازدواج زنى بيوه و شوهر ديده به اين اندازه براى تمام مردم مكه مهم بود كه بر اساس همين نقل تمام همسران اشراف قريش با وى قطع رابطه كنند؟
_________________
(1) الأصبهاني، أبو القاسم اسماعيل بن محمد بن الفضل التيمی (متوفاى535هـ)، دلائل النبوة، ج 1 ص 178، تحقيق: محمد محمد الحداد، ناشر: دار طيبة - الرياض، الطبعة: الأولى، 1409هـ.
(2) الكوفی، أبو القاسم علی بن أحمد بن موسى ابن الإمام الجواد محمد بن علی (متوفاي352هـ)، كتاب الاستغاثة، ج 1، ص 70، طبق برنامه مكتبة اهل البيت عليهم السلام.
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید