هدیه ثواب خواندن قرآن

image: 
آيا مى توان قرائت قرآن، فاتحه و خيرات را به روح مقدس امامان و حضرت زهرا (سلام الله علیها) هديه كرد؟ آیا در این زمینه روایتی از معصومین (علیهم السلام) داریم؟

آيا مى توان قرائت قرآن، فاتحه و خيرات را به روح مقدس امامان و حضرت زهرا (سلام الله علیها) هديه كرد؟ آیا در این زمینه روایتی از معصومین (علیهم السلام) داریم؟
خواندن قرآن يک عمل مستحب است و هر عمل مستحبى، براى خودش ثواب دارد. هديه كردن نيز براى خودش عمل مستحبى است و ثواب جداگانه دارد و وقتى به پيامبر و ائمه (عليهم السلام) هديه مى‏ شود، خداوند به احترام و عظمت آنان ثواب ويژه‏ اى به شخص عنايت مى‏ كند، همان گونه كه اگر كسى در راه خدا قرضى بدهد، چند برابر، از خدا مى‏ گيرد. از طرفى ائمه (عليهم السلام ) مجراى فيض الهى‏ اند و ريزش رحمت و فزونى ثواب به سبب بركات وجودى آنان فزونى مى‏ يابد. اميرالمؤمنين (على‏ (عليه السلام) مى‏ فرمايد: در دعا ابتدا بر اهل بيت صلوات بفرستيد تا در اثر ريزش رحمت الهى به شما هم برسد.(1) در نتيجه هديه صلوات و ختم قرآن به ارواح پاک آنان، موجب فزونى رحمت و افزايش فيض الهى است. شخصى به نام على بن مغيره خدمت امام موسى بن جعفر (عليه السلام) عرض كرد: در ماه رمضان چند بار قرآن را ختم مى‏ كنم؛ روز عيد فطر كه فرا مى‏ رسد، يكى از آن ها را به پيامبر (صلى الله عليه و آله) يكى را به حضرت على (عليه السلام)، يكى را به حضرت فاطمه (عليها السلام) و بقيه را به ساير امامان (عليهم السلام) تا برسد به شما اهدا مى‏ كنم. در برابر اين عمل چه پاداشى براى من است؟ امام هفتم (عليه السلام) فرمود: پاداش تو آن است كه در روز قيامت با آن بزرگواران خواهى بود. عرض كردم: اللَّه اكبر! آيا چنين پاداشى براى من است؟ حضرت سه مرتبه فرمود: «آرى».(2)

ــــــــــــــــــــــــ

(1) تفسير موضوعى، آية اللَّه جوادى آملى، ج 8.

(2) بحارالانوار، (المكتبه‏ الاسلاميه)، ج 98، ص 5.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید