الیاسین

image: 
الیاسین چه کسانی هستند؟ اگر منظور الیاس پیامبر و قوم او هستند آن ها چه برتری داشتند؟ چرا زیارتی در کتاب مفاتیح، به نام الیاسین نیست؟

الیاسین چه کسانی هستند؟ اگر منظور الیاس پیامبر و قوم او هستند آن ها چه برتری داشتند؟ چرا زیارتی در کتاب مفاتیح، به نام الیاسین نیست؟
خداوند متعال در آیه 130 سوره صافات می فرماید: «سَلَامٌ عَلَى إِلْ ياسِينَ»، سلام بر الياسين.(1) تعبير به الياسين به جاى الياس يا به خاطر اين است که الياسين لغتى در واژه الياس بود، و هر دو به يک معنى است، و يا اشاره به الياس ‍ و پيروان او است که به صورت جمعى آمده است.(2) البته روایاتی در تفسیر این آیه وارد شده است که مراد از ال یاسین را اهل بیت پیامبر اسلام (صلوات الله و سلامه اجمعین) معرفی کرده اند، چرا که یکی از نام های حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)، یاسین می باشد. ابوبکر بن شهاب الدین علوی از جماعتی از مفسرین از ابن عباس نقل نموده که مراد از ال یاسین در آیه فوق، آل محمد (صلوات الله و سلامه علیه) هستند.(3) هم چنین فخررازی از جماعتی از مفسرین از ابن عباس نقل نموده که سلام علی آل یاسین یعنی سلام بر آل محمد (صلی الله علیه و آله).(4) عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِی (علیه السلام) فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَلَامٌ عَلَى آلِ يَاسِينَ قَالَ يَاسِينُ مُحَمَّدٌ وَ نَحْنُ آلُ يَاسِين.(5)‏ بنابر این؛ زیارت آل یاسین که در کتاب شریف مفاتیح الجنان ذکر شده است دلیل برتری قوم حضرت الیاس نمی باشد.

___________

(1) الصافات/ 130.

(2) تفسیر نمونه، ج 19، ص 142.

(3) رشفه الصادی من بحر فضائل النبی الهادی، ص 24، باب اول، چاپ مصر سال 1303.

(4) تفسیر کبیر مفاتیح الغیب، ج 7، ص 163.

(5) أمالی الصدوق، ص 472.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید