صابئین یا صابئون؟
چرا در دو آیه شبیه به هم، یک کلمه با دو شکل متفاوت (صابئون / صابئین) نوشته شده است؟
«إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ الَّذِينَ هَادُواْ وَ الصَّابِئينَ وَ النَّصَارَى وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلىَ كل شىءٍ شهيدٌ»؛ مسلّماً كسانى كه ايمان آورده اند، و يهود و صابئان [ستاره پرستان] و نصارى و مجوس و مشركان، خداوند در ميان آنان روز قيامت داورى مى كند (و حق را از باطل جدا مى سازد) خداوند بر هر چيز گواه (و از همه چيز آگاه) است.(1) «إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ الَّذِينَ هَادُواْ وَ الصَّابِئونَ وَ النَّصَارَى مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يحزَنُونَ»؛ آن ها كه ايمان آورده اند، و يهود و صابئان و مسيحيان، هر گاه به خداوند يگانه و روز جزا، ايمان بياورند، و عمل صالح انجام دهند، نه ترسى بر آنهاست، و نه غمگين خواهند شد.(2) بیان ادبی: «الصَّابِئِينَ» در آیه 17 سوره مبارکه "حج"، به جهت این که اسم «إن» قرار گرفته (عطف بر اسم إن) منصوب است، و نصب آن با یاء است زیرا جمع مذکر سالم است. «الصَّابِئونَ» در آیه 69 سوره مبارکه "مائده"، به جهت مبتدا بودن، مرفوع است. "صابئون" مبتدا است و خبر آن محذوف است، و تقدیر آن، چنین است: إن الذين آمنوا و الذين هادوا و النصارى حكمهم كذا، و الصابئون كذلك.(3)
________
(1) حج، 17.
(2) مائده، 69.
(3) دعاس ـ حميدان ـ قاسم، إعراب القرآن الكريم، ج 1، ص 268 و ج 2، ص 306؛ ؛ درويش محيى الدين، إعراب القرآن و بيانه، ج 2، ص 527.
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید