سوره هود و نام کتاب موسی(ع)؟

image: 
با این که بشارت ظهور پیامبر (صلی الله علیه و آله) در انجیل نیز ذکر شده چرا در آیه 17 سوره هود فقط نام کتاب موسی (علیه السلام) آمده؟

با این که بشارت ظهور پیامبر (صلی الله علیه و آله) در انجیل نیز ذکر شده چرا در آیه 17 سوره هود فقط نام کتاب موسی (علیه السلام) آمده؟
«أَ فَمَن كاَنَ عَلىَ‏ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَ مِن قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسىَ إِمَامًا وَ رَحْمَةً أُوْلَئكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَن يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فىِ مِرْيَةٍ مِّنْهُ إِنَّهُ الحقُّ مِن رَّبِّكَ وَ لَكِنَّ أَكْثرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ»؛ آيا آن كس كه دليل آشكارى از پروردگار خويش دارد، و به دنبال آن، شاهدى از سوى او مى ‏باشد، و پيش از آن، كتاب موسى كه پيشوا و رحمت بود (گواهى بر آن مى ‏دهد، همچون كسى است كه چنين نباشد)؟! آن ها [حق‏طلبان و حقيقت ‏جويان‏] به او (كه داراى اين ويژگي هاست،) ايمان مى ‏آورند! و هر كس از گروه‏ هاى مختلف به او كافر شود، آتش وعده ‏گاه اوست! پس، ترديدى در آن نداشته باش كه آن حق است از پروردگارت! ولى بيشتر مردم ايمان نمى ‏آورند!(1) در این زمینه به چند نکته می توان اشاره نمود: 1. در محيط نزول قرآن و ظهور اسلام (يعنى مكه و مدينه) بيشتر افكار يهود ـ از ميان اهل كتاب ـ منتشر بوده است و مسيحيان در نقاط نسبتا دورترى زندگى داشتند، مانند "يمن"، "شامات"، و نجران كه در كوهستان هاى شمالى يمن در فاصله ده منزلى صنعاء واقع شده است. 2. ذكر اوصاف پيامبر (صلی الله علیه و آله) در تورات به طور جامعتر و وسيعترى آمده است. 3. احكام شريعت موسى (علیه السلام) به طور كامل بوده و حتى مسيحيان بسيارى از تعليمات خود را از تورات مى ‏گيرند.(2) 4. در تبليغ، شناخت مخاطب يک اصل است، چون در حجاز يهوديان بيش از مسيحيان بوده ‏اند، خطاب قرآن با آنان است، گرچه در انجيل هم بشارات بسيارى آمده است.(3)

_________

(1) هود/ 17.

(2) مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، ج ‏9، ص 56.

(3) قرائتی، تفسير نور، ج ‏5، ص 298.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید