آفرینش آسمان و زمین

image: 
آیه 29 سوره بقره می فرماید: خداوند آسمان ها را بعد از آفرینش زمین استوار کرده است. این در حالی است که طبق آخرین یافته های علمی زمین حدودا ده میلیارد سال پس از انفجار بزرگ شروع به شکل گیری کرده است. علت این اختلاف چیست؟

آیه 29 سوره بقره می فرماید: خداوند آسمان ها را بعد از آفرینش زمین استوار کرده است. این در حالی است که طبق آخرین یافته های علمی زمین حدودا ده میلیارد سال پس از انفجار بزرگ شروع به شکل گیری کرده است. علت این اختلاف چیست؟
«هُوَ الَّذِى خَلَقَ لَكُم مَّا فىِ الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلىَ السَّمَاءِ فَسَوَّئهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَ هُوَ بِكلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ عَلِيمٌ»؛ او خدايى است كه همه آن چه را (از نعمت ها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد سپس به آسمان پرداخت و آن ها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چيز آگاه است.(1) چند نکته در این زمینه عرض می شود: 1. قرآن کتاب هدایت و راهنمای بشر به سود سعادت و کمال است، نه کتاب کیهان شناسی و ...، و اگر هم مطلبی در زمینه های دیگر بیان نموده است، به جهت جنبه هدایتگری و آن پیامی بوده که در راستای هدایت و راهنمایی انسان مفید و لازم بوده است. اشارات قرآنی در زمینه کیهان شناسی نیز در راستای اثبات خداشناسی و بیان عظمت قدرت او و ... است. 2. در تفسیر و تبیین یک آیه، لازم است آیات دیگر را بررسی و تحلیل نمود به سبب این كه بعضی از آیات، آیات دیگر را تفسیر می كنند؛ و نمی توان از یک یا دو آیه نظریه نهایی قرآن را به دست آورد. 3. در قرآن آیه ای که بطور صریح و قطعی تقدم خلقت یکی از زمین و آسمان بر دیگری را بیان کرده باشد نداریم. 4. در این آیه سخن از خلقت زمین نیست، بلکه خلقت "ما فی الارض" (آن چه در زمین است) را اشاره دارد، و این دو با یکدیگر فرق می کنند. 5. «ثم» همه جا براى تأخير و ترتيب زمانى نيست (همان طورى كه در ادبيات عرب نظاير فراوان دارد)، لذا ممکن است در اين جا فقط براى تذكر و يادآورى نعمت هاى خدا باشد و نظرى به تقدم و تأخّر خلقت زمين يا آسمان ندارد.(2) 6. از مجموع آیاتی كه در باره خلقت آسمان و زمین نازل شده، این نكته به دست آمده كه قبل از خلقت آسمان و زمین، توده ای از گازهای گسترده و عظیم وجود داشت(3)، و زمین و آسمان به هم متصل و چسبیده بودند(4)، و در اثر انفجارهای پی در پی از هم شكافته و كهكشان و منظومه و كرات دیگر به وجود آمد، و با نظریه مشهور علمی، یعنی انفجار بزرگ، همخوانی دارد.

________

(1) بقره/ 29.

(2) ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏1، ص 173؛ تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏1، ص 164.

(3) فصلت/ 9 و 11.

(4) انبیاء/ 30.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید