حكومت حضرت مهدى

image: 
آیا در حكومت حضرت مهدى (علیه السلام) تمام مردم اصلاح خواهند شد؟

آیا در حكومت حضرت مهدى (علیه السلام) تمام مردم اصلاح خواهند شد؟
با توجه به روایات مشاهده می شود که حضرت مهدی (عج الله) بعد از ظهور ، اصلاحاتی در جهان انجام می دهند و این اصلاحات جهانی است و فقط شامل ملت ، دین و گروه خاصی نیست بلکه شامل تمامی افرادی است که در روی زمین زندگی می کنند. در ادامه به دو دسته از روایات که نشان دهنده اصلاح مردم در حکومت امام زمان (عج الله) است اشاره می کنیم. 1. هنگامی که امام زمان (عج) ظهور می کنند و تشکیل حکومت می دهند، طبق روش پيامبر و اميرالمومنين (علیه السلام) ابتدا با رحمت و مهربانی به بيان حقيقت دين و پيام اسلام برای جهان می پردازد و گروه فراوانی توبه می کنند و اصلاح می شوند . حتی بسیاری از غير مسلمانان نيز سخن ايشان را می پذيرند و گرد او جمع مي شوند. حضرت، به کمک و ياری آنها نهضت خود را شروع مي کند. کسانی که سخن امام را نپذيرفته اند، اگر به اين دليل باشد که هنوز دلايل کافی نديده اند و اطمينان ندارند، به آنها مهلت داده می شود تا خوب بينديشند و کسی معترض آنها نمی شود. اما اگر بعد از اتمام حجت و اقامه دليل، باز هم به دشمنی خود ادامه دهند و بی دليل به مخالفت برخيزند، امام با آنها برخورد می کند. امام حسن مجتبى عليه السلام فرمودند:خداوند در آخرالزمان مردى را بر مى انگيزاند كه كسى از منحرفان و فاسدان نمى ماند مگر اينكه اصلاح گردد. (1) 2. با ظهور امام زمان (عج الله) عقول مردم کامل می شود و علم به نهایت رشد و شکوفایی می رسد. امام باقر (عليه السلام) می ‌فرمايند:« اذا قام قائمنا (عج الله) وضع يده علي رؤوس الناس فجمع بها عقولهم وکملت بها احلامهم ؛ زماني که قائم ما قيام کند دستش را بر سر بندگان خدا قرار مي دهد پس عقلها و خردهایشان را کامل وافکارشان را پرورده وتکميل مي کند. »(2) طبق این روایت و روایات مشابه امام زمان (عجل الله ) فقط عقلهای مردم را کامل می کنند بدین معنا که با علومی که از قرآن برای مردم روشن می کنند علم واقعی را در دسترس مردم قرار می دهند وسپس اين خود مردم هستند که بعد از اينکه عقلهايشان کامل گرديد درک می کنند که هدفشان از خلقت چیست و زندگی واقعی کدام است. با کامل شدن عقول مردم و تکمیل علم واقعی ، مردم اصلاح می شوند و رو به بدی نمی آورند.

----------------------

1. اثبات الهداة ، ج 3 ، ص 524.

2. بحار الانوار ، ج52، ص 336 و كافى ، ج 1 ، ص 25.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: