آیا قرآن کتاب کاملی است؟ و همه مباحث در آن آمده است؟

image: 
آیا قرآن کتاب کاملی است؟

آیا قرآن کتاب کاملی است؟ و همه مباحث در آن آمده است؟
قرآن کتاب کاملی است و شکی در این مطلب نیست اما نه برای همه، بلکه برای کسانی که بتوانند به درستی مفاهیم آن را بفهمند و درک کرده و برای دیگران بیان کنند. 1) اگر قرآن برای همه انسان ها کامل و قابل درک بود و نیازی به مفسّر نداشت، پس چرا این همه اختلاف در درک از قرآن وجود دارد؟ (اختلافاتی که ازهمان زمان رحلت وجود نازنین پیامبر صلوات الله علیه و آله به وجود آمد.) 2) اگر قرآن به تنهایی کتاب کاملی برای همگان هست و نیاز به مفسّر ندارد، این همه آیات متشابه را چه کسی باید تاویل کرده و توضیح دهد؟ 3) اگر قرآن به تنهایی کافیست، پس منظور از این آیه چیست؟ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَیكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَینَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ وَ هُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ یؤْمِنُونَ ما قرآن را بر تو نازل نکردیم مگر برای اینکه آنچه را در آن اختلاف دارند، برای آنها روشن کنی؛ و (این قرآن) مایه هدایت و رحمت است برای قومی که ایمان می‌آورند! )النحل/64( 4) اگر قرآن به تنهایی کافیست، پس منظور از «راسخون» در این آیه چیست؟ هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیغٌ فَیتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِیلِهِ وَ مَا یعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا یذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ.(آل عمران/7( كاربر: قرآن کتابی کامل است و شما نمیدانید که چرا با وجود این تکامل این همه تفسیر برای آیات آن وجود دارد. فکر کنم شما هم موافق باشی که دلیل این همه تفسیر، روایات رنگارنگ است. در مورد یک آیه به خاطر یک روایت یک گونه برداشت میشود و در زمان دیگری مفسر دیگری با استناد به روایاتی دیگر تفسیری دیگر می نویسد و این در حالی است که اگر تنها قرآن با دیگر آیاتش تفسیر شود چنین اختلافی بوجود نمی آید. باید دید آیات متشابه چگونه آیاتی هستند. متاسفانه برداشت اهل تشیع از ایات متشابه باعث شده که آنها دور بیش از نیمی از قرآن را خط بکشند و آن را دور از دسترس تصور کنند و هر گونه تلاش برای فهم آن را تاویل بدانند. این در حالی است که هر کسی میتواند راسخ در علم باشد. آیات متشابه تنها یم فرق با دیگر آیات دارند که آن هم فهمیدن در طول زمان است. یعنی آیاتی وجود دارند که باید علم انسان ها به آن دست یابد و آن را تاویل کند. پس تلاش برای فهمیدن آیات متشابه جهاد در راه خدا است. مثلا شخصی که به خاطر فهمیدن آیات مربوط به جنین شناسی همه عمر خود را صرف میکند. این یک تلاش ستوده است و باید از او تقدیر شود. دوست من آیات متشابه برای هر کسی که تلاش کند قابل فهم است و تنها مخصوص 12 نفر نیست ... كاربر:قرآن فقط براي متقين هدايت دارد و براي كافران خسران و ما آيا زمينه متقی شدن را نداريم چرا داريم فطرت پاك در درون ما همگي هست . آري كافي نيست ما به عترت ع نيز نياز هم نياز مبرم داريم. آري برداشت ازكلام هميشه صحيح نيست لذا بايد به كلام و احاديث عترت ع رجوع كنيم. ... ما فرصتي نداريم تا تمام علوم را از جمله عربي - رجال - احكام -فقه اصول و... را بطور كامل فرا بگيريم... ما خوب بلديم با سن كم و علم كم كه ما را به اين فكر مياندازد كه عقلمان كامل است( العقل ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان و...) خود را از همه چيز بي نياز مي بينيم انشاءالله پروردگار همه ما را مورد هدايت و الطاف خويش بيش از پيش قرار دهد... قرآن تفصيل لكل شئ است و همه چيز در قرآن آمده است ولي اين ما را از وجود هادي الهي امام عج بي نياز نميكند كه قرآن و دين مجسم ما شيعيان است. پاسخگو: همه چیز در قرآن هست، ولی ما همه آن همه چیز را بطور مستقیم از قرآن نمی فهمیم و باید به اهل بیت رجوع کرد. به همین خاطر پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین، عترت را در کنار قرآن مطرح کرده اند. لذا ادعای فهم همه مراد واقعی خداوند بدون مراجعه به مفسران واقعی قرآن (اهلبیت عصمت و طهارت)، ادعایی گزاف و باطل است. راوی می گوید: من از امام صادق(ع) شنيدم كه مى‏فرمود: ما متولد شده از رسول خدائيم و در همان حال تولد كتاب خدا را مى‏دانيم، و در آن كتاب است آغاز خلقت و آنچه كه تا روز قيامت خواهد شد، و در آن خبر آسمان و زمين است، خبر بهشت و خبر آتش است، و خبر آنچه تا كنون شده و آنچه كه خواهد شد، همه در آن است و من همه را مى‏دانم، همانطور كه كف دست خودم را مى‏بينم، زيرا خداى تعالى فرموده: در آن كتاب تبيان هر چيزى هست. كاربر: از نظر علم منطق نشان میده که قرآن کتابی‌ ضعف و پر اشتباه و غیر قابل اعتماداست. اگر دنبال کنید میفهمید که کدوم کتاب واقعاً مرجأیت علمی‌ و تاریخی‌ داره و کدوم کتاب فقط با حرف و وعدهٔ نوشیدنی ببلا اومده پاسخگو:قرآن کتاب تاریخ و فیزیک و شیمی و ... نیست. پس انتظارمان از کتاب آسمانی را باید اصلاح کنیم. قرآن کتاب هدایت و راهنمایی انسان به سوی سعادت و کمال است، و از این جهت کاملترین کتاب و آخرین کتاب الهی است. كاربر: آیا اگر کامل بود نیازی به حدیث، روایت، تفسیر، مبلغ مذهبی و و و رو داشت؟ پاسخگو: چند نکته: 1. وجود تفاسیر و روایات تفسیری و ...، دلیلی بر کامل نبودن نیست. یک کتاب می تواند کامل باشد ولی دارای شرح و تفسیر هم باشد. 2. حتی نیاز به تفسیر داشتن نیز دلیل بر کامل نبودن یک کتاب نمی تواند باشد. یک کتاب می تواند کامل باشد و در عین حال، برای این که همه بتواند استفاده عمیق تر و بیشتری از آن داشته باشند، تفسیر هم بشود. 3. این که ما همه چیز را از قرآن نفهمیم، این نقصی است از جانب ما، و دلیل بر کامل نبودن قرآن نیست. 4. تفاسیر و روایات چیزی بر اصل قرآن اضافه نمی کنند. 5. این که بسیاری از احکام و ... در روایات تبیین شده اند، معنایش این نیست که ریشه قرآنی نداشته و برگرفته از قرآن نمی باشند. 6. اصلا چه اشکالی دارد خود خداوند قرآن و کتابش را به گونه ای نازل کند که برای فهم مراد واقعی کلامش، نیاز به کسانی باشد که آن را تفسیر و تبیین نمایند، و خودش هم از طرق مختلف این همسنگی و همراهی قرآن و مفسرانش را متذکر شده است. کجای این عیب و نقص محسوب می شود؟ بنابر این قرآن کریم کتاب کاملی است و در عین حال، خود خداوند برای فهم همه مرادش، کسانی )اهلبیت عصمت و طهارت) را به عنوان همراه و ملازم قرآن قرار داده است. كاربر: بنام خدا "ان هذالقران يهدي للتي هي اقوم" قران كتاب هدايت است كه به بهترين شكل براي بشر ارائه شده است ولي تمام مباحث را شامل نميشود بلكه مباحثي را شامل ميشود كه مربوط به هدايت انسان به كمال معنوي است اما درمورد علوم مادي و تجربي و رياضيات وامثال هم گاها اشاره اي داشته است اما تمام انها را شامل نيست كه نيازي هم به نقل ان درقران نيست وعلت ديگر اينكه هنوز تمام علوم دراختيار بشر نيست و علم در هرلحظه درحال ايجاد و پيشرفت است وماهيتي محدود ندارد كه درقالبي محدود توسط قران ذكر شود... كاربر: قرآن كريم هدايت و بشارت است براي مؤمنين و متقين. ميدانيم كه قرآن از عالمي بالاتر از عالم ما نازل شده و همچنين برزخ و ... چراكه تمامي اين عوالم را تفصيل ميكند و نيز اين كه وقتي ميگوييم قرآن كريم تفصيل لكل شئ است. و تبياناً لكل شئ: بدين معناست كه ما هر چه بخواهيم و هرچيزي فكر كنيم در عوالم پايين تر از جايگاه قرآن كريم در آن به تفصيل آمده و اگر مي بينيم كه در قرآن كريم علم نجوم و رياضي و شيمي و فيزيك و ... است بدليل جامعيت و پويايي قرآن است نه آنكه براي منظور ديگري هم نازل شده است چرا كه قرآن هدايتي است براي مؤمنان و خسران است براي كافرآن و از اين قبيل قماش. ما فعلاً قرآن كريم را از روي ظاهرش تعقل كرده و مي فهميم انشاء الله امام زمان عج هادي حي الهي تشريف بياورند و آنگاه ببنيم كه اين قرآن عظمتش چقدر است. سخن كوتاه كرده فقط عرض كنم هر چه انسان براي هدايتش و زندگيش لازم دارد دوست گرامي در قرآن به تفصيل بيان شده است به شرطي كه شما دوست عزيز اين كتاب هدايت جامع و پويا و سعادت زندگي انسان را بنفع علوم تجربي و ... مصادره نفرماييد! كاربر:درود بر دوستان. اگر قرآن کتاب علمی و ... نیست ! ادعا های اعجاز های عددی و ... از کجا می اید ؟! اگر کامل است نیاز به تفسیر چیست ؟ چرا تفسیر های با علم روز عوض می شوند؟! چرا تفسیر های متفاوتند ؟! همه ان اشکال است به نظرشخص بنده !نا مشخص بودن مطلب است که نیاز به مفسر را لازم می کند !یا حداقل یه یک بار تفسیر شود نه اینکه هر بار مطلب تازه از ان تراوش کند ! این پویایی نیست بزرگوار !کجایی قران امده است؟! پاسخگو: چند نکته: 1. قرآن دارای معجزات علمی هست ولی همان طور که می دانید این موارد از إخباریات است و در اخباریات باید به مقدار قدر متیقن آن اکتفا نمود. لذا نمی توان ادعا نمود که قرآن کتابی علمی و حاوی معجزات علمی زیادی است. هدف اصلی از نزول قرآن هدایت و راهنمایی انسانها به سوی سعادت و کمال است و هر آن چه در این راستا لازم بوده بیان شده است. لذا انتظارمان از قرآن نباید به عنوان کتابی علمی باشد، بلکه قرآن کریم حاوی ارزشها و معیارهایی برای هدایت انسان به سوی کمال و سعادت است. 2. تفسیرها عوض نمی شوند، بلکه با علم روز و پیشرفتهایی که حاصل می شود، برخی با یافتن اشاراتی در قرآن، متناسب با آن یافته های علمی، آن آیات را ناظر و مشیر به آن مطلب علمی می دانند. البته همان طور که بیان اینها از اخباریات هستند و باید به قدر متیقن و حداقل آن اکتفا نمود؛ و نمی توان هر موضوع علمی را به قرآن نسبت داد و مدعی شد مراد واقعی خداوند از این آیات، همین موضوعات علمی است. 3. هر نامشخص بودنی دلیل بر ناقص و معیوب بودن نیست، بلکه می تواند وسعت و گسترش معارف و محتوای عمیق تعالیم آن کتاب را حکایت نماید. ثانیا برداشتهای متعدد و صحیح از یک کلام، حکایت از تعالی حکمت و علم گوینده کلام دارد. لذا اگر کلامی با هر بار مراجعه به آن بتوان مطلب جدید و صحیحی از آن برداشت نمود، حاکی از علو مرتبه متکلم آن است. 4. قرار نیست همه چیز به صورت صریح در قرآن آمده باشد. وقتی ایمان و اعتماد به آورنده قرآن داریم، به دیگر گفته های او هم اعتماد و ایمان داریم. پیامبر اکرم(ص) تبیین کننده کلام الهی هستند و در قرآن نیز بدان اشاره شده (نحل، ۴۴)، و ائمه معصومین نیز ـ علاوه بر شواهد قرآنی ـ بر اساس حدیث متواتر ثقلین، که اگر حداقل دلالت این حدیث را هم قبول کنیم، ثابت کننده مقام و جایگاه تفسیری آن بزرگواران است که شیعه و سنی بر این جایگاه معترفند. آیات متعددی از قرآن (در حدود 200 آیه) به كمك اسناد قطعی شیعه و سنی در شأن علی(ع) و مقامات و اوصاف خاص ایشان نازل شده است. یكی از محدثین اهل تسنن، به نام حاكم حسكانی حنفی (متوفای 490 هـ.ق.) دو جلد كتاب، به نام "شواهد التنزیل"، نگاشته و در آنجا 210 آیه قرآن را ذكر كرده كه همگی در شأن علی(ع) و خانواده اش نازل شده اند. عالمان و دانشمندان شیعه نیز كتب متعددی در این باره به رشته تحریر در آورده اند. كاربر: با سلام به همه آنان که فکر می کنند قران کافی نیست بیدار باشید فریب حقه کثیف شیطان را نخورید . .قران کتاب کاملی برای بشر و هدایت انسان می باشد به سوی الله یکتا .شرط لازم وکافی آن :ایمان به تمام قران و پرهیزکاری و عمل صالح است. اختلافات حاصله از قران نیست ازکتب حدیث و تفاسیر عجیب و غریب حاصل از کتب حدیث فرقه های مختلف است که قران را تلبیس نموده است . شان نزول های فرقه گرایانه و هزاران مورد دیگر .... پاسخگو: قرآن کافی است ولی این کفایت نمودن را فقط آگاهان و عالمان واقعی به مراد الهی، همان مفسران حقیقی قرآن (معصومین) می فهمند و برای دیگران بیان می کنند. ضمنا در کجای قرآن همان تعبیر "حسبنا کتاب الله" و مشابه آن که شما ادعا می کنید، آمده است؟ و در کجای قرآن آمده: که ای مردم پس از رحلت پیامبرتان، سنت (گفتار و رفتار و تایید او(دیگر اعتبار ندارد و هر کس از آن تبعیت کند راه شیطان را رفته است؟؟ كاربر: یعنی هیچ کس به غیر از معصومین ما قران را نمی فهمد و این گفته شما با آیات قران که می فرماید ما قران را آسان کردیم آیا کسی هست که پند بگیرد . پاسخگو: قرآن برای هر کس به اندازه فهم و میزان ظرفیت وجودی اش قابل درک و فهم است لذا هر کس به اندازه خودش از آن بهره مند می شود؛ ولی مراد واقعی خداوند از کلمات و آیات الهی را معصومین علیهم السلام (مفسران حقیقی قرآن) می فهمند و برای دیگران بیان می کنند. كاربر: حقا که از گفته های رجس و رجز و خبیث و بی جا همین کلمه معروف غاصبان یوم السقیفه است . که گفتن حسبنا کتاب الله . دوستان عزیز نمی خوات خیلی با معتقدین به این مقوله بحث کنید . کفایت میکند ازشون بخواید که این آیه را برای شما تفسیر کنن که شکی درش نیست نمی تونن صحیح ترجمه کنن این جا است که باید جوابگو باشن . هُوَالَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ .آل‏عمران، 7 این آیه شریفه یک دافعه قوی دارد که تمام درها را بر روی چنین افرادی می بندد فقط باید درش تامل کنید . كاربر: کاملیت یک نوشته در زمان حال قابل برسی نیست زیرا اگر این کتاب در حال حاضر به نظر ما کامل بیاد ممکن است که در سال های بعد ناقص به شمار برود و از این رو بحث در باب کاملیت یک نوشته باید به آینده موکول شود که این کتاب نوپا چقدر دوام خواهد داشت؟! پاسخگو: بله، نشان دادن اعجاز قرآن و نیز عجز بشر در آوردن مانندی برای قرآن زمان می برد. در چنین مواردی باید از تاریخ نیز کمک گرفت و نشان داد که هیچ کس تاکنون نتوانسته تهافتی در قرآن نشان دهد یا مانند آن را بیاورد. هر چه زمان بگذرد، احتمال صدق این ادعاها تقویت می شود و می تواند ایمان ما را افزایش دهد. لازم به ذکر است که اعجاز قرآن فقط به اعجاز لفظی آن نیست، و اعجاز لفظی آن هم فقط به زیبایی و بلاغت نیست، بلکه لفظ، معنا، صادق و راستگو بودن، دارای پیام بودن، اثر تربیتی و هدایت گری داشتن، و ... . همه این مجموعه را با هم نمی توان در یک متن و نوشته بشری پیدا نمود. ماندگاری و تازه بودن مفاهیم و آموزه های قرآن نیز از جمله ویژگی های خاص قرآن است. کدام اثر و نویسنده ای را می توان یافت که این همه ویژگی را یکجا در اثر خود گنجانده باشد و پس از سالیان و قرنهای متمادی، هیچ احساس نیاز به بازنگری و اصلاح در نوشته و نظرات خود نبیند. در حالی که هر کس عقل خویش را از روز گذشته، کاملتر و روبه رشد می داند. بنابر این بطور قطع و مسلم می توان گفت که تاکنون هیچ کس نتوانسته مانند قرآن را بیاورد، و این خود دلیلی روشن است بر معجزه بودن و بی همتایی این کتاب آسمانی.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید