فرق رجز و رجس
در قرآن کریم در 9 آیه کلمه "رجز"،و در 9 آیه کلمه "رجس" آمده، فرق این دو چیست؟ آیا رجز همان رجس است که در قرائت این گونه خوانده شده است ؟
"رجز" (بكسر اوّل) به معنای اضطراب است. طبرسى ذيل آيه 134 اعراف، پس از آن كه معنى اصلى را ميل از حق گفته، مي گويد: رجز لرزشى است در پاى شتر در اثر دردى كه آن را از سير معمولى باز مي دارد. در قرآن مجيد به عذاب، رجز اطلاق شده؛ كه عذاب اضطراب مخصوص و يا سبب اضطراب و پريشانى است: «أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مِنْ رِجْزٍ أَلِيمٌ»(سباء، 5) "رجس" به معنای پليد است. راغب آن را شيء قذر و پليد گفته است. و در مجمع از زجاج نقل شده كه رجس نام هر كار تنفر آور است. در قرآن مجيد چيزها و كارهایی كه با رجس توصيف شده بدین قرارند: خمر، قمار، بتها: ازلام (مائده،90)؛ و ميته، خون، گوشت خوك (انعام، 145) بنابر این، آنها دو کلمه مستقل و جداگانه بوده و هم قرائت آن دو متفاوت است و هم کتابت آنها. لذا نزدیکی در معنا و یا یکسان بودن تعداد آنها دلیل بر این نیست که بتوان آنها را به جای هم به کار برد و قرائت نمود.
آیا "رجز"،و "رجس" مانند آیاتی هم چون "صغت قلوبکما" که در اصل زغت قلوبکما، و نیز "طلح منضود" که در اصلطلع منضود بوده نیست که ناشی از اختلاف لحن صحابه بوده است؟
پاسخ: خیر؛ كلمه "صغت" فعل ماضى از ماده "صغو" است، و "صغو" به معناى ميل است. از اين مادّه فقط دو لفظ فوق در قرآن کریم به كار رفته است. «إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما» (تحريم، 4) «وَ لِتَصْغى إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ» (انعام، 113) به کتب تفسیر و لغت نیز که مراجعه نمایید می بینید کسی "صغت" را "زغت" نگرفته است. و اگر هم کسی چنین قرائت کرده است چون قرائت متواتر بین مسلمین نیست اعتبار و ارزش ندارد. در مورد "طلح منضود" نیز درست است که روایاتی آمده و آن را "طلع" دانسته ولی: اولا جایگاه و ارزش چنین روایاتی باید بررسی شوند. ثانیا یکسری از این روایات، روایات تفسیری هستند. ثالثا ما موظف به قرائت متواتر و مشهور بین مسلمانان هستیم.