گروه های بهشتیان

image: 
ظاهرا هر کس در بهشت اقامت می کند به نام و‌ گروهی منتسب است، مثلا عده ای بعنوان مهمانان بهشت معرفی شده اند که مرتبه ای پائین دارند یا ساکنان بهشت و‌...لطفا این گروه ها را معرفی کنید.

ظاهرا هر کس در بهشت اقامت می کند به نام و‌ گروهی منتسب است، مثلا عده ای بعنوان مهمانان بهشت معرفی شده اند که مرتبه ای پائین دارند یا ساکنان بهشت و‌...لطفا این گروه ها را معرفی کنید.

با توجه به این که بهشت دارای درجات مختلفی است در واقع هر درجه، خود، یک گروه محسوب می شود. از طرف دیگر تقسیم بندی های دیگری در آیات وجود دارد. مثلا در آیات انتهایی سوره مبارکه واقعه ، یک تقسیم بندی کلی افراد، پس از مرگ را ارائه می دهد:
«فَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ»؛ و اما اگر [او] از مقربان باشد.(1)
«وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ»؛ و اما اگر از ياران راست باشد.(2)
لذا ملاحظه می شود که در این تقسیم بندی، بهشتیان به دو گروه کلی مقربان و اصحاب یمین تقسیم بندی می شوند.

و از طرف دیگر، در یک تقسیم بندی دیگر، در قرآن کریم بهشتیان و در واقع، گروه های بهشتیان با اعمال منتسب به خود نام برده شده اند، مانند:

متقین: «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي ظِلَالٍ وَعُيُونٍ »؛اهل تقوا در زير سايه ‏ها و بر كنار چشمه ‏سارانند(3)

صادقین: «لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ...»؛ تا خدا راستگويان را به [پاداش] راستي‏شان پاداش دهد...(4)

محسنین: «آخِذِينَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُحْسِنِينَ»؛ آنچه را پروردگارشان عطا فرموده مى‏ گيرند زيرا كه آن ها پيش از اين نيكوكار بودند(5)

ابرار: «إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ »؛ براستى نيكوكاران در نعيم [الهى] خواهند بود(6)

صابرین، صادقین، قانتین، منفقین، مستغفرین: «الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ»؛ [اينانند] شكيبايان و راستگويان و فرمانبرداران و انفاق‏ كنندگان و آمرزش‏خواهان در سحرگاهان(7)

و قس علی هذا، شما برای هر کار نیک، صفت پسندیده و عمل حسنه گروهی در بهشت را با این عنوان می یابید که شاید برای ما در این مجال قابل احصا نباشد.

همچنین ممکن است کسی ترکیبی از چند ویژگی و خصوصیت مثبت را داشته باشد لذا به همان نسبت در گروه های مختلف قرار می گیرد.

مهمان بهشت به این معنا که فردی جهنمی برای مدتی در بهشت مهمان باشد نیز معنا ندارد زیرا اگر کسی وارد بهشت شد دیگر از آن خارج نمی شود: «وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ»؛ و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند به بهشت هايى درآورده مى ‏شوند كه از زير [درختان] آن جويبارها روان است كه به اذن پروردگارشان در آنجا جاودانه به سر مى ‏برند.(8)

پی نوشت ها:
1. واقعه/ 88
2. واقعه/ 90
3. مرسلات/ 41
4. احزاب/ 24
5. ذاریات/ 16
6. مطففین/ 22
7. آل عمران/ 17
8. ابراهیم/ 23

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمایید