نامگذاری سوره ها
چرا بعضی از سوره های قرآن دو یا سه نام دارند؟ چه کسی نام اصلی آن ها را تغییر داده و چرا؟
برخی از اقوال و نظرات ـ برخى بر اين عقيده اند كه نامگذارى سوره ها توقيفى است؛ به اين معنا كه تنها بايد از جانب پيامبر (صلی الله علیه و آله) صورت گرفته باشد و ديگران مجاز به تعيين نام براى سوره هاى قرآن نيستند. آیت الله معرفت می گوید: اسامى سوره ها مانند تعداد آيات هر سوره توقيفى است، و با صلاح ديد شخص پيامبر (صلی الله علیه و آله) نام گذارى شده است.(1) سيوطى مى گويد: در بسيارى از سوره ها كه داستان انبياء و يا داستان اقوام مختلف وجود داشته، سوره به نام آن ها نام گرفته است! ولى در قرآن سوره اى به نام «موسى» يا «آدم» وجود ندارد، با آن كه نام موسى و داستان آن حضرت به صورت گسترده در قرآن ذكر شده است. تا آن جا كه بعضى گفته اند همه قرآن در مورد حضرت موسى است! داستان حضرت آدم نيز در سوره هاى متعدد آمده است. همين امر نشان مى دهد كه نامگذارى توقيفى بوده، و گرنه شايسته بود مسلمانان يكى از سوره هاى طه، قصص و اعراف را، كه داستان حضرت موسى در آن ها به صورت مفصل آمده، به نام آن حضرت نامگذارى كنند.(2) ـ برخی نیز آن را غیر توقیفی می دانند: علامه طباطبائى(ره) معتقد است روش هاى نامگذارى سوره ها، توقيفى بودن آن ها را نفى مى كند. بسيارى از اين نام ها در عصر پيامبراکرم (صلی الله علیه و آله) در اثر كثرت استعمال تعيّن پيدا كرده اند و هيچ گونه جنبه ی توقيف شرعى ندارند.(3) ـ نامگذاری سوره ها اين نام گذارى ها، طبق شيوه عرب با كوچک ترين مناسبت انجام مى گرفته است. البته عللى كه در اين نام گذارى ها ذكر مى شود هرگز وجه انحصار ندارد، زيرا در نام گذارى، كم ترين مناسبت كافى است.(4) ـ مطلب دیگر؛ در تسميه و نامگذارى سوره هاى قرآن جهات مختلفى مورد نظر بوده است: 1. نامگذارى به اعتبار موضوعى كه سوره از آن بحث مى كند: مثل سوره نساء، حج، توحيد، انبياء، احزاب، مؤمنون، منافقون و كافرون. 2. نامگذارى سوره ها به نام پيامبران يا اشخاصى كه داستان آن ها در سوره ها آمده است: مثل سوره هاى نوح، هود، ابراهيم، يونس، يوسف، سليمان، محمد، لقمان، مريم، آل عمران، مؤمن و كهف. 3. نامگذارى سوره ها به اعتبار حروف مقطعه اى كه در اول سوره وجود دارد: مثل سوره هاى ق، ص، يس و طه. 4. نامگذارى سوره ها به نام بعضى از حيوانات كه در هر مورد ويژگى خاصى مورد نظر بوده است: نظير سوره هاى بقره، نحل، نمل و عنكبوت. 5. نامگذارى سوره بر اساس مهم ترين قسمت سوره: مانند سوره هاى جمعه، فتح، واقعه، حديد و مطففين. 6. نامگذارى بر اساس اولين نامى كه در سوره به آن سوگند خورده شده است: مانند سوره هاى الفجر، الشمس، الضحى، التين و العاديات. به طور كلى مى توان گفت: "معيار عمده در نامگذارى، مهم ترين موضوعى بوده است كه در سوره مطرح شده و يا جالب ترين چيزى كه در سوره محور آيات قرار گرفته است."(5) ـ تعدد نام برخى سوره ها بيش تر سوره ها يک نام دارند. برخى دو يا سه يا بيش تر، كه اين تعدد در نام به جهات خاصى بوده است، مانند سوره حمد، فاتحة الکتاب، ام الکتاب، ... . سيوطى بيش از بيست نام براى اين سوره آورده است.(6) هم چنین سوره توبه، برائت، الفاضحه، الحافره؛ که سیوطی حدود ده نام برای این سوره ذکر می کند. و هم چنین برخی سوره های دیگر.(7)
___________
(1) معرفت، علوم قرآنی، ص 112.
(2) سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن، ج 1، ص 192 و 204.
(3) طباطبایی، قرآن در اسلام، ص 163 و 164.
(4) علوم قرآنی، ص 112 و 113.
(5) حسین جوان آراسته، درسنامه علوم قرآنی، ص 114.
(6) الإتقان في علوم القرآن، ج 1، ص 193.
(7) همان، ص 194 به بعد.
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید