مراحل استخاره چیست؟ و آیا در انجام هر کاری می توان استخاره گرفت؟

image: 

مراحل استخاره چیست؟ و آیا در انجام هر کاری می توان استخاره گرفت؟

قبل از استخاره انسان باید دو کار انجام دهد:
ابتدا عقل و اندیشه خود را در مورد آن موضوع به کار اندازد. خداوند انسان را عاقل آفرید که با کمک عقل بتواند از گمراهی وسرگردانی نجات پیدا کند. عقل در تمام ابعاد زندگی چون چراغ هدایتی است که نورافشانی کرده و جهالت را از بین می‌برد. بنابراین می‌بایست در هنگام تصمیم بر هر کاری ابتدا عقل خود را حاکم کرده و از آن نظر بخواهد، مثلاً برای ازدواج، عقل می‌گوید: فردی را برای همسری برگزین که دارای اصالت خانوادگی بوده و از اخلاق و ایمان برخوردار باشد.پس درمرتبه اول باید با عقل مشورت کرد.
در مرحله دوم اگر عقل به هر دلیل نتوانست انسان را از تردید و سرگردانی نجات دهد، به مشورت با دیگران و صاحب نظران در آن موضوع می‌پردازد که این خود نوعی استفاده از عقل عمومی است.
حال اگر بعد از مشورت نیز، عقل راه به جایی نبرد و هنوز زاویه هایی وجود دارد که ناشناخته مانده است و تردید و شک همچنان وجود دارد، در این صورت برای اطمینان خاطر و نجات از تردید و سر درگمی، به مشورت با خداوند روی می‌آورد و استخاره می‌کند. همان طور که معلوم شد استخاره برای بیرون آمدن از تحیر و سرگردانی است ،ولی این که این استخاره مطابق با واقع است یا خیر؟ با استخاره مشخص نمی‌شود. مگر این که شخصی که استخاره می‌کند ،از اولیای الهی باشد.

موضوع: