قران امام زمان علیه السلام

image: 

پرسش:

قرآنی که الان در دست ماست با قرآنی که نزد امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) است تفاوت دارد؟

پاسخ:

قرآنی که نزد امام زمان(علیه‌السلام) است با قرآنی که در میان ماست از نظر تعداد آیه، سوره و چینش آیات در سوره‌ها و ظاهری هیچ تفاوتی ندارد به عبارت دیگر قرآنی که از سوی خدا به پیامبر(صلی الله علیه و آله) نازل شد همین قرآنی است که در بین ما مسمانان رایج است.

اما نسخه‌ای که از این قرآن نزد امام زمان است همان قرآنی است که امام علی (علیه‌السلام) بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله) نگاشته است و دارای یک سری توضیحات اضافه بر متن اصلی است که آن نسخه را ارزشمند کرده است. این نسخه قرآن دست به دست در طول زمانهای متعدد بین ائمه اطهار(علیهم السلام) وجود داشته و اکنون نزد امام زمان است تا در زمان ظهور بر طبق آن امور جامعه مهدوی تنظیم گردد.

مصحفی كه امام علی (علیه‌السلام) گردآوری كرده بود دارای ویژگی‌های خاصی بود اولاً: ترتیب دقیق آیات و سور، طبق نزول آن‌ها رعایت شده بود یعنی در این مصحف سوره‌های مكی پیش از مدنی آمده و مراحل و سیر تاریخی نزول آیات روشن بود. ثانیاً در این مصحف قرائت آیات، طبق قرائت پیامبر اكرم كه اصیلترین قرائت بود ثبت شده بود و هرگز اختلاف قرائت در آن راه نداشته است.
ثالثاً: این مصحف (قرآن) مشتمل بر تنزیل و تأویل بوده یعنی موارد نزول و مناسبت‌هایی كه موجب نزول آیات و سوره‌ها بود، در حاشیه مصحف توضیح داده شده است.(۱)

پی نوشت:

۱- معرفت، محمد هادی، تلخیص التمهید، لجنة ادارة الحوزة العلمیة بقم، المقدسه ۱۴۱۱ ق، ص۱۲۷.
 

موضوع: