عدد نوزده

image: 
در آیه 30 سوره مدثر، منظور از عدد نوزده چیست؟

در آیه 30 سوره مدثر، منظور از عدد نوزده چیست؟
در تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی ذیل این آیه می فرماید: گر چه در آيه فوق تنها عدد نوزده ذكر شده، و تصريح به ملائكه مأمور عذاب نشده است، ولى از آيه بعد به خوبى استفاده مى شود كه اين عدد اشاره به عدد مأموران عذاب از فرشتگان است. بعضى نيز گفته اند اشاره به نوزده گروه از فرشتگان مى باشد، نه نوزده نفر؛ و جمله «و ما يعلم جنود ربك الا هو» (لشكريان پروردگارت را جز او كسى نمى داند) كه در آيه بعد آمده را قرينه اى بر اين معنى مى دانند. اما چرا از ميان اعداد تنها عدد نوزده براى مأموران عذاب الهى انتخاب شده؟ كسى دقيقا به درستى نمى داند، ولى جمعى احتمال داده اند اين به خاطر آن است كه در عدد نوزده بزرگترين عدد آحاد (عدد نه) و كوچكترين عدد عشرات (عدد ده) جمع است. بعضى نيز گفته اند به خاطر آن است كه ريشه هاى اخلاق رذيله به نوزده خلق ظاهر و باطن باز مى گردد، و از آن جا كه اخلاق رذيله هر كدام يكى از عوامل عذاب الهى است، طبقات دوزخ نوزده طبقه، به تعداد آن ها، و در هر طبقه فرشته يا گروهى از فرشتگان مأمور عذابند. اصولا مسائل مربوط به قيامت و بهشت و دوزخ و جزئيات و خصوصيات آن ها براى ما كه در محيط محدود دنيا اسيريم دقيقا روشن نيست، آن چه ما مى دانيم كليات آن است، و لذا در روايات دارد كه هر يك از اين نوزده فرشته قدرت عظيمى دارند كه مى توانند قبيله بزرگى را به آسانى در دوزخ بيفكنند! و از اين جا ضعف و ناتوانى افكار كسانى كه مانند ابوجهل فكر مى كنند، روشن مى شود. او وقتى اين آيه را شنيد از روى استهزا به طايفه قريش ‍ گفت مادرانتان به عزايتان بنشينند آيا نمى شنويد «ابن ابى كبشه» (اشاره به پيغمبر اكرم است) چه مى گويد؟ مى گويد: خازنان دوزخ نوزده نفرند! اما شما گروه عظيمى از شجاعانيد، آيا هر ده نفر از شما نمى تواند يكى از آن ها را مغلوب كند؟! «ابو الاسد جمحى» (يكى از افراد زورمند قريش) گفت: من از عهده هفده نفر از آن ها بر مى آيم شما هم حساب دو نفر ديگر را برسيد!. اين سبك مغزان مى خواستند با اين سخريه ها، جلو نور حق را بگيرند و خود را از نابودى حتمى نجات دهند. عدد نوزده، عدد فرشتگان عذاب است. در آيات فوق به روشنى عدد خازنان دوزخ را نوزده نفر، يا نوزده گروه و لشكر معرفى مى كند، و در آيات بعد نيز روى همين مطلب تكيه شده است، ولى عجب اين است كه بعضى از فرق انحرافى اصرارى بر مقدس بودن اين عدد دارند و حتى سعى دارند عدد ماه هاى سال، و عدد روزهاى ماه را بر خلاف تمام موازين طبيعى و فلكى بر همين محور نوزده تنظيم كنند! و احكام عملى خود را نيز بر طبق آن قرار داده اند. و عجبتر اين كه نويسنده اى كه شايد بى ارتباط با تشكيلات آن ها نباشد، اصرار عجيب و مضحكى دارد كه همه چيز قرآن را بر همين اساس ‍ نوزده توجيه كند، و در بسيارى از موارد كه اين عدد دلخواه او با واقعيات موجود آيات قرآن هماهنگ نيست به ميل خود چيزى كم يا اضافه مى كند تا بر عدد نوزده، و يا مضرب هاى عدد نوزده هماهنگ گردد، كه صرف وقت به ذكر مطالب آن ها و پاسخگوئى از آن شايد از قبيل اتلاف وقت باشد. آرى يك «مذهب دوزخى» بايد بر محور «عدد دوزخى» دور زند، و يك جمعيت دوزخى بايد خود را هماهنگ با عدد فرشتگان عذاب كنند.(1)

___________

(1) تفسير نمونه، ج ‏25، ص 235.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید