سوره هود و نام کتاب موسی(ع)؟
با این که بشارت ظهور پیامبر (صلی الله علیه و آله) در انجیل نیز ذکر شده چرا در آیه 17 سوره هود فقط نام کتاب موسی (علیه السلام) آمده؟
«أَ فَمَن كاَنَ عَلىَ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَ مِن قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسىَ إِمَامًا وَ رَحْمَةً أُوْلَئكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَن يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فىِ مِرْيَةٍ مِّنْهُ إِنَّهُ الحقُّ مِن رَّبِّكَ وَ لَكِنَّ أَكْثرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ»؛ آيا آن كس كه دليل آشكارى از پروردگار خويش دارد، و به دنبال آن، شاهدى از سوى او مى باشد، و پيش از آن، كتاب موسى كه پيشوا و رحمت بود (گواهى بر آن مى دهد، همچون كسى است كه چنين نباشد)؟! آن ها [حقطلبان و حقيقت جويان] به او (كه داراى اين ويژگي هاست،) ايمان مى آورند! و هر كس از گروه هاى مختلف به او كافر شود، آتش وعده گاه اوست! پس، ترديدى در آن نداشته باش كه آن حق است از پروردگارت! ولى بيشتر مردم ايمان نمى آورند!(1) در این زمینه به چند نکته می توان اشاره نمود: 1. در محيط نزول قرآن و ظهور اسلام (يعنى مكه و مدينه) بيشتر افكار يهود ـ از ميان اهل كتاب ـ منتشر بوده است و مسيحيان در نقاط نسبتا دورترى زندگى داشتند، مانند "يمن"، "شامات"، و نجران كه در كوهستان هاى شمالى يمن در فاصله ده منزلى صنعاء واقع شده است. 2. ذكر اوصاف پيامبر (صلی الله علیه و آله) در تورات به طور جامعتر و وسيعترى آمده است. 3. احكام شريعت موسى (علیه السلام) به طور كامل بوده و حتى مسيحيان بسيارى از تعليمات خود را از تورات مى گيرند.(2) 4. در تبليغ، شناخت مخاطب يک اصل است، چون در حجاز يهوديان بيش از مسيحيان بوده اند، خطاب قرآن با آنان است، گرچه در انجيل هم بشارات بسيارى آمده است.(3)
_________
(1) هود/ 17.
(2) مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، ج 9، ص 56.
(3) قرائتی، تفسير نور، ج 5، ص 298.
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید