سال آخر حیات پیامبر(ص) و نزول قرآن
چرا در آخرین سال حیات پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن دو بار بر ایشان نازل شده است؟
بد نیست در ابتداء نکاتی را در مورد دفعی و تدریجی بودن قرآن اشاره کنم، گرچه در این مورد بحث های مختلفی بین مفسران و بزرگان شیعه و سنی مطرح شده است که در این مقال جای بیانش نیست: در اين باره كه آيا قرآن يک باره نازل شده يا به تدريج، آيات قرآن متفاوت است. برخی آيات بر نزول دفعی قرآن در يک شب و در يک زمان خاص دلالت دارد و برخی ديگر از تدريجی بودن نزول قرآن حكايت می كند. از جمله آياتي كه بر دفعي بودن نزول قرآن دلالت می كند اين آيات است: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْر»؛ ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم.(1) «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآن»؛ ماه رمضانی كه قرآن در آن ماه نازل شد.(2) «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةٍ مُبارَكَة»؛ قرآن را در شب مبارك نازل كرديم.(3) اما آياتی كه به نزول تدريحی دلالت می كند، عبارتند از: «وَ قالَ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتيلا»؛ و كافران گفتند: «چرا قرآن يك جا بر او نازل نمىشود؟!» اين بخاطر آن است كه قلب تو را بوسيله آن محكم داريم، و (از اين رو) آن را به تدريج بر تو خوانديم.(4) «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزيلا»؛ و قرآنى كه آياتش را از هم جدا كرديم، تا آن را با درنگ بر مردم بخوانى؛ و آن را بتدريج نازل كرديم.(5) بنابر اين، بعضی آيات بر نزول دفعی قرآن و بعضی ديگر بر نزول تدريجی دلالت دارند، جمع بين اين دو چگونه است؟ در پاسخ به اين گفته اند: 1- قرآن در شب قدر به يک باره از لوح محفوظ به آسمان دنيا نازل شد و پس از آن به مدت 23 سال به تدريج توسط جبرئيل بر قلب مطهّر پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرود آمد. 2- در شب قدر هر سال آياتی كه در طول آن سال بر پيامبر (صلی الله علیه و آله) نازل می شده يكباره بر پيامبر نازل می شد. 3- اين كه خداوند می فرمايد در ماه رمضان و يا در شب قدر قرآن را نازل كرديم، مراد نزول دفعی نيست، بلكه آغاز نزول است. آغاز نزول در ماه رمضان و در شب قدر و يا شب مبارک بود. 4 - قرآن يكباره بر فرشتگان نازل شد و آنان قرآن را در بيست قسمت بر جبرييل فرود آوردند و جبرييل هم به مدت بيست سال بر پيامبر (صلی الله علیه و آله) نازل كرد. اكثر قرآن پژوهان متأخر، نظر اوّل را پذيرفته اند و گفته اند: قرآن در ابتدا به صورت اجمالی و دفعی بر قلب پيامبر نازل شده و سپس به صورت تدريجی. آيه اوّل سوره هود هم اين احتمال را تقويت می كند و می فرمايد: «كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكيمٍ خَبير»؛ قرآن آياتش نخست به طور منسجم و پيوسته و سپس فصل به فصل و قطعه قطعه از سوی حكيمی خبير نازل شده است.(6)
________
(1) قدر/ 1.
(2) بقره/ 185.
(3) دخان/ 3.
(4) فرقان/ 32.
(5) اسراء/ 106.
(6) اقتباس از: محسن اسماعيلی، كليات علوم قرآن، ص 26 به بعد.
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید