راههاي بدست آوردن بصيرت.
راه های بدست آوردن بصیرت از منظر قرآن چیست ؟
"بَصَر" در لغت به معنای قوه بينائى، چشم و علم است. جمع بصر، ابصار است و ابصار به معنى بصيرتها و معرفتها است. بصيرت به معنى بينائى دل است، و به عبارتی مرادف معرفت و درك است. به همین خاطر است كه بصيرت را عقل و زيركى نیز معنا كردهاند. حجّت و دليل را نیز يكى دیگر از معانى بصيرت شمردهاند، اين ظاهرا بدان جهت است كه حجّت و دليل، سبب بصيرت و بينائى دل مي شود. «فَلَمَّا جاءَتْهُمْ آياتُنا مُبْصِرَةً» (نمل، 13)، مبصره را بينائى دهنده گفته اند. بنابر این، آیات و نشانه های الهی، بینایی و بصیرت دهنده اند. از نظر قرآن، بصيرت، نياز اساسي بشر است و خداوند براي اين كه انسان به اين حالت دست يابد، همه شرايط و بسترهاي لازم را فراهم آورده است. بطوري كه همه موجودات و آفريده هاي جهان را به عنوان مايه بصيرت معرفي مي كند؛ زيرا انسان با بررسي و دقت در آفريده هاي جهان ـ كه نشانه ها و آيات الهي هستند ـ مي تواند فراتر از ظاهر و كاركردهاي عادي و معمولي آن ها، به حقايقي دست يابد كه وي را به مسير درست زندگي هدايت مي كند. رعایت تقوای الهی و فرمانبرداری از دستورات خداوند، موجب رساندن انسان به این درجه از فهم و معرفت و آگاهی می شود که توانايي درك درست حقايق و تحليل واقعيت ها را پیدا نموده و می تواند حق و باطل را از یکدیگر شناسایی و تشخیص بدهد. «يَأَيها الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ يجعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا» اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد، براى شما وسيلهاى جهت جدا ساختن حق از باطل قرار مىدهد (روشنبينى خاصّى كه در پرتو آن، حق را از باطل خواهيد شناخت). (فرقان، 29) با بصيرت است كه آدمي موقعيت خود را مي سنجد و نسبت به آن واكنش مناسب نشان مي دهد. از اين رو خداوند در آيه 201 سوره اعراف از تقوا و پرهيزگاري به عنوان يكي از عوامل روشنايي ضمير و روشندلي بشر ياد مي كند و می فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسهمْ طَئفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُون»؛ پرهيزگاران هنگامى كه گرفتار وسوسههاى شيطان شوند، به ياد (خدا و پاداش و كيفر او) مىافتند و (در پرتو ياد او، راه حق را مىبينند و) ناگهان بينا مىگردند.