رازو رمز تحدی قرآن چیست؟

image: 

رازو رمز تحدی قرآن چیست؟

«در اینكه قرآن كریم براى اثبات معجزه بودنش بشر را تحدى كرده هیچ حرفى و مخالفى نیست، و این تحدى، هم در آیات مكى آمده، و هم آیات مدنى، كه همه آنها دلالت دارد بر اینكه قرآن آیتى است معجزه، و خارق، ...  تحدى ‏هایى كه در قرآن واقع شده، استدلالى را میمانند كه بر معجزه بودن قرآن و نازل بودن آن از طرف خدا شده‏ اند، و آیات مشتمله بر این تحدی ها از نظر عموم و خصوص مختلفند، بعضى ‏ها در باره یك سوره تحدى كرده ‏اند، نظیر آیه سوره بقره، و بعضى بر ده سوره، و بعضى بر عموم قرآن و بعضى بر خصوص بلاغت آن، و بعضى بر همه جهات آن.»

«قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیراً؛[اسراء/۸۸] بگو: اگر انسانها و پریان (جن و انس) اتفاق كنند كه همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد هر چند یكدیگر را (در این كار) كمك كنند.»

«أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ؛[هود/۱۳] آنها مى ‏گویند: او به دروغ این (قرآن) را (به خدا) نسبت داده (و ساختگى است)! بگو: اگر راست مى ‏گویید، شما هم ده سوره ساختگى همانند این قرآن بیاورید و تمام كسانى را كه مى ‏توانید- غیر از خدا- (براى این كار) دعوت كنید!»

«وَ إِنْ كُنْتُمْ فی‏ رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ؛[بقره/۲۳] و اگر در باره آنچه بر بنده خود [پیامبر] نازل كرده ‏ایم شك و تردید دارید، (دست كم) یك سوره همانند آن بیاورید و گواهان خود را- غیر خدا- براى این كار، فرا خوانید اگر راست مى ‏گویید.»

علامه طباطبایی درباره عمومیت تحدی قرآن، در توضیح آیه ۸۸ اسراء (که در بالا ذکر شد) فرموده اند:
« پس اگر تحدی هاى قرآن تنها در خصوص بلاغت و عظمت اسلوب آن بود، دیگر نباید از عرب تجاوز میكرد، و تنها باید عرب را تحدى كند، كه اهل زبان قرآنند، آنهم نه كرده اى عرب، كه زبان شكسته‏اى دارند، بلكه عربهاى خالص جاهلیت و آنها كه هم جاهلیت و هم اسلام را درك كرده ‏اند، آن هم قبل از آنكه زبانشان با زبان دیگر اختلاط پیدا كرده، و فاسد شده باشد، و حال آنكه مى ‏بینیم سخنى از عرب آن هم با این قید و شرطها بمیان نیاورده، و در عوض روى سخن بجن و انس كرده است، پس معلوم میشود معجزه بودنش تنها از نظر اسلوب كلام نیست.
و همچنین غیر بلاغت و جزالت اسلوب، هیچ جهت دیگر قرآن به تنهایى مورد نظر نیست، و نمی خواهد بفهماند تنها در فلان صفت معجزه است مثلا در اینكه مشتمل بر معارفى است حقیقى، و اخلاق. فاضله، و قوانین صالحه، و اخبار غیبى، و معارف دیگرى كه هنوز بشر نقاب از چهره آن بر نداشته، معجزه است، چون هر یك از جهات را یك طائفه از جن و انس مى‏ فهمند، نه همه آنها پس اینكه بطور مطلق تحدى كرد، (یعنى فرمود: اگر شك دارید مثلش را بیاورید)، و نفرمود كتابى فصیح مثل آن بیاورید، و یا كتابى مشتمل بر چنین معارف بیاورید، مى ‏فهماند كه قرآن از هر جهتى كه ممكن است مورد برترى قرار گیرد برتر است، نه یك جهت و دو جهت.»