رابطه قیام اعراب و ظهور امام زمان (عج)
این قیام اعراب چطور شروع شده (اگر برای خودکشی جوان تونسی هست ، چرا بقیه کشورها مثل لیبی ، بحرین و ... هم شلوغ شدن ؟ حالا مردم مصر رو می گیم انگیزه های زیادی داشتن (اقتصادی ، دینی ، ظلم مبارک و...) ولی بقیه چی ؟)
به طور کلی ریشه های اصلی تحولات در کشورهای عربی منطقه به عوامل زیر بر می گردد . 1.کشورهای عربی منطقه عمدتاً از لحاظ اقتصادی دوران بدی را تجربه می کنند . مشکلاتی از جمله بیکاری و فقر قشر عظیمی از مردم این کشورها را با خود درگیر کرده است به گونه ای که مردم این کشورها درآمد سالانه بسیار پایینی دارند. 2.کشورهای عرب از لحاظ توسعه ی سیاسی و به رسمیت شناختن آزادی های مدنی و سیاسی بسیار عقب مانده هستند . دهه ها حکومت دیکتاتورهای مختلف بر این کشورها اجازه ی هرگونه تلاش برای برقراری دموکراسی و مشارکت در تصمیم گیری را از مردم سلب کرده است . 3.نظام های سیاسی کشورهای عربی و به خصوص شمال افریقا عمدتاً سکولار می باشند . سکولاریسمی که با چاشنی خشونت دیکتاتوری تمام عیار همراه بوده است . و این در حالی است که این نوع سیستم سیاسی در جهان عرب همواره از سوی کشورهای مدعی حقوق بشر و دموکراسی هم چون امریکا پشتیبانی شده است . رهبران نامشروع این کشورها همواره در جهت هویت زدایی اسلامی برآمده اند ، تا جایی که « بن علی » دیکتاتور تونس حتی اجازه ی پخش صدای اذان از تلویزیون را نیز نداده بود.امروزه مردم این کشورها به این نتیجه رسیده اند که تنها راه نجات از وضعیت موجود قیام بر علیه حاکمان مستبد و دیکتاتور است،همان کاری که مردم ایران سالها قبل انجام داده بودند. 4.نابرابری های اجتماعی یکی از عوامل مهم در قیام مردم عرب بر علیه حاکمان است . در تحلیل قیام های مردمی اخیر در کشورهای عربی نباید دچار تقلیل گرایی شد و تنها به یک یا دو دلیل عمده بسنده کرد . اصولا ماهیت انقلاب ها و جنبش ها نمی تواند که به یک یا دو دلیل بوده باشد و عمدتاً دارای خاستگاههای محتلف اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و ... است .
پرسش : جدیدا شنیدم می گن یکی از نشانه های ظهور بیداری مردم مصر هست که از یک ماه صفر آغاز میشه و یک سال ادامه پیدا میکنه تا انقلابشون به نتیجه برسه ، آیا این درست است ؟ منبعی برای این حرف هست
پاسخ: ظهور منجی آخر الزمان از جمله مسایلی است که شیعه و سنی به آن معتقدند و در منابع روایی هر دو، روایات متعددی در این باره وجود دارد. پیامبر خدا و اهل بیت، نشانه هایی را که پیش از ظهور حضرت ولی عصر(عج) رخ می دهد، ارائه کرده اند تا مردمی که در دوران پیش از ظهور زندگی می کنند خود را برای این اتفاق بزرگ آماده سازند و همچنین مردم دوران های دیگر مدعیان دروغین را بشناسند. یکی از این نشانه ها که اخبار فراوانی را به خود اختصاص داده، رخدادهای مرتبط با کشور مصر است.اما به راستی آیا حوادث کنونی مصر همان است که در روایات اهل بیت برای ظهور حضرت ولی عصر پیش بینی شده؟ برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید همه روایاتی را که در زمینه نشانه های ظهور به دست ما رسیده و به نوعی با مصر در ارتباط است، مورد کنکاش قرار دهیم و نمایی کلی از این دسته از روایات ارائه نماییم.ا مراجعه و بررسی این دسته از روایات می توان رخدادهای مرتبط با ظهور را به هفت دسته تقسیم کرد که در نگاه اول، ترتیب روشنی برای این حوادث دیده نمی شود. اما با اندکی تامل می توان به یک ترتیب منطقی اما احتمالی دست یافت. این اتفاقات عبارتند از: 1ـ حرکت انقلابی مردم علیه حاکمان در مصر و دیگر کشورهای عربی 2ـ کشته شدن فرمانروای مصر به دست مردم 3ـ هرج و مرج و نابسامانی در کشور به دلیل فقدان پیشوا 4ـ ورود نیروهای خارجی به مصر 5ـ انقلاب مردی از مصر و ایجاد حرکت اسلامی در این کشور 6ـ پیوستن نیروهای خارجی مستقر در مصر به سفیانی 7ـ آمادگی برای استقبال از امام زمان و ورود حضرت به این کشور. غالب روایات مربوط به حوادث مصر در آستانه ظهور در هفت کتاب آمده است: کتاب «الفتن»؛نعیم بن حماد مروزی (متوفی 228). «الغیبة» نعمانی،«بحارالانوار»،علام ه مجلسی؛«تفسیر عیاشی»؛کتاب «الارشاد» نوشته شیخ مفید (متوفای 413 هـ.ق)؛ «الغیبة» شیخ طوسی؛«المناقب»محمد بن شهرآشوب مازندرانی (متوفی 588)؛ بعد از یافتن روایات در این رابطه در کتب مختلف باید این روایات را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. بررسی سندی روایات: بعد از بررسی سند این روایات به این نتیجه رسیدیم که اسناد تمامی این روایات ضعیف به شمار می آید. حتی اگر با دیدی وسیع و همراه با مسامحه به اسناد این روایات نگاه کنیم، تنها می توانیم دو روایت را از ضعف سندی نجات دهیم. بنابراین باز هم رنگ ضعف سند بر چهره این روایات باقی خواهد ماند. البته باید توجه داشت که ضعف سند نشانگر جعلی بودن حدیث نیست. گمان عمومی مردم از روایت ضعیف السند این است که حتما این روایت جعلی است و هیچ ریشه ای از واقعیت ندارد. اما مقصود از ضعف سند این است که ما نتوانستیم طریقی اطمینان آور به این روایت بیابیم و آن را با اطمینان بپذیریم. بنابراین می توان گفت که ممکن است این روایات از معصوم صادر شده باشد و ممکن است در آینده چنین حوادثی به وقوع بپیوندد. آنچه که احتمال این امکان را زیاد می کند، وجود این روایات در کتب روایی مهم شیعه است. اگرچه این روایات ضعیف اند اما نقل بزرگانی همچون عیاشی در تفسیر، شیخ مفید در الارشاد، شیخ طوسی در الغیبه و نعمانی در الغیبه اندکی بر احتمال صحت آنها می افزاید. اما به هر حال نمی توان از ضعف سندی این روایات چشم پوشید. تحلیل محتوایی روایات مصر در آستانه ظهور نتیجه و خلاصه تحلیل محتوایی روایات مربوط به حوادث مصر قبل از ظهور به قرار زیر است: 1ـ گرچه حوادث مصر در آستانه ظهور از جمله نشانه های حتمی ظهور به حساب نمی آید، اما ارتباط برخی از این حوادث با خروج سفیانی نشانگر ارتباط تنگاتنگ این رخدادها با نشانه های حتمی ظهور است. بنابراین می توان گفت که حوادث مصر نشانه پراهمیتی برای ظهور به حساب می آید. 2ـ حوادث مصر را می توان از نشانه های متصل و نزدیک به ظهور دانست. چرا که برخی از فرازهای این حوادث با خروج سفیانی گره خورده و بنابر روایات فراوان میان خروج سفیانی تا قیام حضرت فاصله اندکی است. 3ـ در روایات، فاصله میان هفت مرحله ای که برای حوادث مصر در آستانه ظهور بیان شد، تعیین نشده. بنابراین ممکن است میان هر رخدادی فاصله چندین و چند ساله وجود داشته باشد و نمی توان با بروز اولین نشانه، خود را در آستانه ظهور دید. 4ـ با بروز هر اتفاقی که می تواند شبیه نشانه های ظهور باشد، نباید به دام تطبیق های عجولانه افتاد. مخصوصا حوادث کنونی مصر که تنها با مرحله اول از مراحل هفتگانه تطابق دارد. 5ـ نشانه های ظهور مجموعه ای است مرتبط با هم که به صورت زنجیروار به وقوع خواهد پیوست. بنابراین باید تمامی این مجموعه مورد بررسی قرار گیرد. 6ـ روایات فراوانی از اهل بیت ما را از تعیین وقت برای ظهور نهی کرده است. بنابراین باید از تطبیق های حتمی که منجر به تعیین وقت برای ظهور می شود، پرهیز نمود.
پرسش : آیا واقعا ظهور نزدیکه ؟ مگه یکی از نشانه های ظهور این نیست که پدر از ترس پسر پنهانی نماز میخونه و پسر از ترس پدر ، خیلی از نشانه های قطعی ظهور هنوز دیده نشده ، پس چرا می گن ظهور نزدیکه؟
پاسخ: در مورد اینکه آیا واقعاً ظهور نزدیک است یا نه؟شاید اظهار نظری قطعی کاری مشکل باشد،امااین را باید بدانیم که برای ظهور علائمی در روایات بیان شده است که برخی از این علائم از علائم حتمی ظهور شمرده شده و برخی هم از علائم غیر حتمی. علائم غير حتمي : يعني علائمي كه اتفاق مي افتد ولي به معني نزديك بودن ظهور نيست.بلكه شايد مدت زيادي از غيبت هنوز باقي باشد و اين علائم زياد است كه بعضي از آنها عبارتند از: 1-رواج گناه وبي بند وباري وكشف حجاب. 2-فراموش شدن وعمل نكردن به دستور امر به معروف ونهي از منكر. 3- منع حاجيان از زيارت خانه خدا سه سال. 4- شبيه شدن مردان به زنان و زنان به مردان. 5-گرفتاري مردم به خوف و عناد وگراني نرخها وكمي اموال ومرگ وخونريزی 6- نواخته شدن سازها در جمع مسلمين و كسي منع نكند. 7- علني شدن فروش شراب و غيره 2-علائم حتمي : يعني علائمي كه با واقع شدن آنها به فاصله چند ماه ظهور حضرت واقع مي شود واين علائم هنوز اتفاق نيفتاده است. در میان بیش از 2000 علائم ظهور، تعدادى از آنها علائم حتمى و بقیه علائم غیرحتمى مىباشند. تعداد علائم حتمى از انگشتان دست نمىگذرد. آنچه مسلم است تعداد پنج نشانه از این نشانهها حتمى مىباشند كه عبارتند از: خروج سفیانى؛ خروج یمانى؛ بانگ آسمانى؛ خسف بیدا؛ قتل نفس زكیه. آنچه سبب شده است تا این عقیده بوجود بیاید که ظهور واقعاً نزدیک است،این است که ما بین علائم حتمی و علائم غیر حتمی تفکیک قائل نمی شویم.
پرسش : ما چه کاری می توانیم انجام بدهیم ؟ با توجه به اینکه الان همه درگیر مشغله کاری ، درسی و... هستند ، چه کار می تونیم بکنیم که خودمون رو آماده کرده باشیم؟
پاسخ : برای کسب امادگی برای ظهور،لازم است به ویژگی های یاران آن حضرت آگاهی داشته باشیم تا با کسب این ویژگی ها،آماده ظهور شویم: 1.شناخت پروردگار یاران امام مهدی(عج) از جمله كسانی هستند كه خداوند را آن گونه كه شایسته است می شناسند. حضرت علی(ع) این شناخت والای خداوند را در ایشان این گونه وصف فرموده است:«رجال مومنون عرفوا الله حق معرفته و هم انصارالمهدی فی آخر الزمان»{بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج ۵۷، ص .۲۲۹}. 2- شناخت امام زمان (ع) همچنین امام صادق (ع) فرمود:«... اعرف امامك فاذا عرفته لم یضرك؛ تقدم هذا الامر ام تاخر... فمن عرف امامه كان كمن هو فی فسطاط القائم (ع)؛ امام خویش را بشناس، پس وقتی او را شناختی پیش افتادن و یا تاخیر این امر ]ظهور[ آسیبی به تو نخواهد رساند... پس هر آن كس كه امام خویش را شناخت، مانندكسی است كه در خیمه قائم (ع) باشد.»{غیبت نعمانی، ص .۳۳۱}. ۳-اطاعت محض از خداوند و اولیای او رسول گرامی اسلام(ص) در این باره فرمود:«خوشا به حال كسی كه، قائم اهل بیت را درك كند؛ حال آنكه پیش از قیام او نیز پیرو او باشد. با دوست او دوست و با دشمن او دشمن [و مخالف] و با رهبران و پیشوایان هدایتگر پیش از او نیز دوست باشد. اینان همنشین و دوستان من و گرامی ترین امت من در نزد من هستند.»{كتاب الغیبه ، شیخ طوسی، ص۴۵۶؛ كمال الدین و تمام النعمه ، ج۱، ص.۲۸۶}. 4-احترام خالصانه از امام صادق(ع) سؤال شد: «چرا به هنگام شنیدن نام «قائم» لازم است برخیزیم!» آن حضرت فرمود: «آن حضرت، غیبت طولانی دارد و این لقب یادآور دولت حقه آن حضرت و ابراز تأسف بر غربت اوست و لذا آن حضرت از شدت محبت و مرحمتی كه به دوستانش دارد به هر كس كه حضرتش را به این لقب یاد كند نگاه محبت آمیز می كند. از تجلیل و تعظیم آن حضرت است كه هر بنده خاضعی در مقابل صاحب عصر خود هنگامی كه مولای بزرگوارش به سوی او بنگرد از جای برخیزد، پس باید برخیزد و تعجیل در فرج امر مولایش را از خداوند مسئلت نماید.»{منتخب الاثر، صافی گلپایگانی، ص ۶۴۰}. ۵ -انتظار راستین رسول گرامی اسلام (ص) در این باره فرموده است: «افضل اعمال امتی انتظار الفرج من الله عز وجل؛ برترین كارهای امت من انتظار فرج از خدای عزیز و جلیل است.»{كمال الدین و تمام النعمه، ص ۶۴۴}. 6- آمادگی برای خدمت به حضرت مهدی(عج) امام صادق(ع) فرموده اند: «لو ادركته لخمدته ایام حیاتی: اگر او را درك كنم تمام روزهای زندگانی ام خدمتگزار او خواهم بود.»{غیبت نعمانی، ص ۲45}. 7-خودسازی و دیگر سازی پیامبراكرم(ص) فرمود: « ای علی! بدان كه شگفت انگیزترین مردم از جهت ایمان و عظیم ترین آنها از روی یقین، مردمی اند كه در آخرالزمان خواهند بود، پیامبر را ندیده اند و حجت (امام«ع» ) نیز از آنان محجوب است، اما به سیاهی كه بر سفیدی رقم خورده است ایمان آورده اند.»{غیبت نعمانی، ج ۱، ص ۲۸۸، ح 8}.
پرسش : اگر تا چندین سال دیگه هم امام زمان نیامد چه ؟ چه کنیم که نا امید نشیم و خدای نکرده دل سرد؟
پاسخ: راهکارهای جلوگیری از ناامیدی 1. تقویت موعود باوری همانگونه که ناامیدی، شکننده و آسیبی در راه آرمان بشری است، در مقابل، امید به جامعه بشری همّت بخشیده و نیروی مقاومت ایجاد میکند. در فرهنگ اصیل اسلامی، امید رهگشای بسیاری از اهداف و آرزوهای بشر است. پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «اگر امید نبود، هیچ مادری، نوزاد خود را شیر نمیداد و هیچ باغبانی، نهالی بر زمین نمیکاشت»[کنزالعمال، محمدتقی هندی، ج3، ص491، ش7560] 2. اطمینان به پیروزی صالحان خداوند به این پیروزی مژده داده است. مژده قطعی خداوند هم، همان پیروزی صالحان و مستضعفان است که از آن این چنین یاد فرموده است: «و نرید أن نمنّ علی الذّین استضعفوا فی الارض و نجعلهم أئمّه و نجعلهم الوارثین» [قصص:5] (اراده ما بر این قرار گرفته است که به مستضعفین نعمت بخشیم و آن را پیشوایان و وارثین روی زمین قرار دهیم)
پرسش: کاش از ته قلبم مطمئن بودم که امام زمان حتی به من هم توجهی داره ...
پاسخ: همه ما بعنوان شیعیان آقا امام زمان(عج) باید اطمینان داشته باشیم که مورد توجه و عنایت آن حضرت هستیم،این چیزی است که خود آن عزیزتر از جان،فرموده اند.آن حضرت در توقیعى كه براى"شیخ مفید " صادر شده ، آمده است :«ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفى نمى ماند»{الاحتجاج ، طبرسى ، ج 2، ص 596}. نیز در همان توقیع این گونه است : «ما در رسیدگى و سرپرستى شما كوتاهى و اهمال نكرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم ، كه اگر جز این بود، دشوارى ها و مصیبت ها بر شما فرود مى آمد، و دشمنان ، شما را دشمنان ، شما را ریشه كن مى نمودند».
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید