امام زمان(ع) روزی دهنده

image: 
آیا درست است که امام زمان(عج) روزی دهنده عالم است!؟

آیا درست است که امام زمان(عج) روزی دهنده عالم است!؟
قرآن صراحتا خداوند را روزى ‏دهنده مخلوقات معرفی می کند: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتين»؛ خداوند روزى‏ دهنده و صاحب قوّت و قدرت است.(1) اما در رزق و روزی دادن به مخلوقات، اسباب و واسطه هایی را قرار داده است که به اذن او در این راستا انجام وظیفه می کنند. امام صادق فرمود: "أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَاب"؛ خداوند امور و اشيا را از طريق علل و اسبابش جاري مي سازد.(2) واسطه هایی که روزی جهانیان را تامین می کنند یک خط طولی از اسباب را تشکیل می دهند؛ برخی از این اسباب برای ما به سادگی قابل شناخت حسی هستند: «الَّذي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَكُمْ»؛ آن كس كه زمين را بستر شما، و آسمان را همچون سقفى بالاى سر شما قرار داد و از آسمان آبى فرو فرستاد و به وسيله آن، ميوه ‏ها را پرورش داد تا روزى شما باشد.(3) برخی نیز گرچه با حواس ظاهری ما قابل مشاهده نیستند اما آیات و روایات از وجود آن ها پرده بر می دارند، همان گونه که فرشتگان به عنوان واسطه تدبیر امور عالم معرفی شده اند: «وَ النَّازِعاتِ غَرْقاً وَ النَّاشِطاتِ نَشْطاً وَ السَّابِحاتِ سَبْحاً فَالسَّابِقاتِ سَبْقاً فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً»؛ سوگند به فرشتگانى كه (جان مجرمان را بشدّت از بدنهايشان) بیرون مى‏ كشند، و فرشتگانى كه روح مؤمنان را با مدارا و نشاط جدا، و سوگند به فرشتگانى كه (در اجراى فرمان الهى) با سرعت حركت مى‏ كنند، و سپس بر يكديگر سبقت مى‏ گيرند، و آن ها كه امور را تدبير مى‏ كنند.(4) یکی از اسبابی که به عنوان واسطه رزق و روزی جهانیان در روایات معرفی شده است وجود مقدس امام زمان است. امام زمان در دعای ندبه به عنوان سبب متصل بین زمین و آسمان معرفی می شود: «این السبب المتصل بین الارض و السماء»؛ و در دعای عدیله به نقش ایشان در رزق و روزی جهانیان اشاره شده است: «بِيُمْنِهِ رُزِقَ‏ الْوَرَى‏». بنابر این، در پاسخ به سوال یاد شده می توان گفت وجود مقدس امام زمان به اذن خداوند واسطه روزی بندگان است.

__________

(1) ذاریات/ 58.

(2) علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء، 1404 ق، بيروت – لبنان، ج 2، ص 90.

(3) بقره/ 22.

(4) نازعات/ 1- 5.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: