اعراف؟
در آیه 46 سورهء اعراف «و على الاعراف رجال ...» منظور از اعراف چیست؟
برخی آیات مرتبط: «وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسيماهُمْ وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ يَطْمَعُونَ»؛ و در ميان آن دو [بهشتيان و دوزخيان]، حجابى است و بر «اعراف» مردانى هستند كه هر يک از آن دو را از چهره شان مى شناسند و به بهشتيان صدا مى زنند كه: «درود بر شما باد!» امّا داخل بهشت نمى شوند، در حالى كه اميد آن را دارند.(1) «وَ إِذَا صُرِفَتْ أَبْصَارُهُمْ تِلْقَاءَ أَصحابِ النَّارِ قَالُواْ رَبَّنَا لَا تجعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ»؛ و هنگامى كه چشمشان به دوزخيان مى افتد مى گويند: «پروردگارا! ما را با گروه ستمگران قرار مده!»(2) «وَ نادى أَصْحابُ الْأَعْرافِ رِجالاً يَعْرِفُونَهُمْ بِسيماهُمْ قالُوا ما أَغْنى عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ وَ ما كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ»؛ و اصحاب اعراف، مردانى (از دوزخيان را) كه از سيمايشان آن ها را مى شناسند، صدا مى زنند و مى گويند: «(ديديد كه) گردآورى شما (از مال و ثروت و آن و فرزند) و تكبّرهاى شما، به حالتان سودى نداد!»(3) ـ معنای لغوی: "اعراف" در لغت جمع "عرف" (بر وزن گفت) به معنى محل مرتفع و بلند است، یعنی معنای علو و بلندی در آن هست. هم چنین دیوار یا منطقه اى است حد فاصل ميان بهشت و دوزخ.(4) ـ بیان تفسیری: این آیات از جمله آیات مشکله قرآن است که مورد اختلاف بین مفسران است. از بین اقوال مطرح شده، دو قول عمده از قرار ذیل است: 1. مراد از رجال اعراف، صاحبان مقام و منزلت است. دارندگان اين مقام و منزلت، انبياء (علیهم السلام)، اولیای الهی، گواهان بر اعمال، علماء، شهداء، و ... هستند. 2. كسانى هستند كه نيک و بد آن ها مساوى است. خوبى آن ها، ميان آن ها و آتش، و بدى آن ها ميان آن ها و بهشت، فاصله مى شود. اين ها در اعراف هستند تا خداوند در باره آن ها حكم كند. سر انجام خداوند آن ها را به بهشت مى برد. اکثر مفسران قول دوم را پذیرفته اند که برای خود نیز مستنداتی از روایات دارند، ولی علامه طباطبایی قول اول را مطابق با سیاق آیات دانسته و این قول را انتخاب کرده است.(5) ـ جمع بین اقوال و روایات: آن چه از بررسى آيات و مجموع روايات به نظر مى رسد اين است كه اعراف جايگاه ويژه اى ميان بهشت و جهنم است كه دو گروه در آن جا قرار دارند: مؤمنين گنهكار كه نه لايق بهشت و نه مستحق جهنم هستند، در آن جا خواهند بود و در انتظار سرنوشت به سر خواهند برد. و در عين حال انبياء و ائمّه هم كه در فكر نجات چنين افرادى هستند در همين موقف در كنار آنان خواهند بود، تا نزد خدا شفاعت آن ها را بكنند و آن ها وارد بهشت شوند.(6) در بعضى از روايات نيز شاهد اين جمع به خوبى ديده مى شود مانند روايتى كه در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق (علیه السلام) نقل شده كه فرمودند: "الْأَعْرَافُ كُثْبَانٌ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ الرِّجَالُ الْأَئِمَّةِ (ع) يَقِفُونَ عَلَى الْأَعْرَافِ مَعَ شِيعَتِهِمْ وَ قَدْ سَبَقَ الْمُؤْمِنُونَ إِلَى الْجَنَّةِ بِلَا حِسَاب"؛ اعراف، تپه اى است ميان بهشت و دوزخ، و امامان آن مردانى هستند كه بر اعراف در كنار شيعيان (گنهكارشان) قرار مى گيرند، در حالى كه مؤمنان (خالص) بدون نياز به حساب در بهشت جاى گرفته اند ... .(7)
___________
(1) اعراف/ 46.
(2) اعراف/ 47.
(3) اعراف/ 48.
(4) ر.ک: فرهنگ واژگان قرآن کریم، شیخ عباس قمی، ص 196، واژه عرف؛ راغب اصفهانی، المفردات فی غريب القرآن، ص 560؛ طباطبایی، ترجمه الميزان، ج 8، ص 152؛ مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، ج 6، ص 185.
(5) ر.ک: ترجمه الميزان، ج 8، ص 152 ـ 161؛ طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 4، ص 652؛ تفسير نمونه، ج 6، ص 187.
(6) تفسير نمونه، ج 6، ص 189؛ جعفری، كوثر، ج 4، ص 89.
(7) تفسير القمی، ج 1، ص 231.
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید