اصحاب الایکة و قوم تبع
منظور از «أَصحَب الاَيْكَةِ» و «قَوْمُ تُبَّعٍ» در آیه 14 سوره «ق» چه کسانی هستند؟
«ايكه» به معنى درختان فراوان و در هم پيچيده، و يا به تعبير ديگر بيشه مانند است، و اصحاب الايكه گروهى از قوم شعيب هستند كه در غير شهر مدين زندگى مى كردند،شهرى كه داراى درختان بسيار بود. و منظور از (قوم تبع) گروهى از مردم يمن است زيرا (تبع) لقبى است براى پادشاهان يمن به اعتبار اين كه مردم از آن ها تبعيت مى كردند، و ظاهر تعبير قرآن در اين جا و در يک آيه ديگر (دخان، 37) خصوص يكى از پادشاهان يمن است كه در بعضى از روايات نام او (اسعد ابو كرب) ذكر شده، و جمعى معتقدند كه او مرد مؤمنى بود، و مردم را به پيروى از دعوت انبياء فرا مى خواند، هر چند با او مخالفت كردند.(1) «تُبّع» از ریشه "تَبِعَ" و در لغت به معنی پیروی کردن است؛ خواه به طور دنبال کردن و تعقیب باشد، خواه از نظر پذیرفتن دستور و اطاعت کردن(2). و در اصطلاح به رؤسایی گفته می شود که به خاطر پیروی بعضی از آن ها از بعضی دیگر در ریاست و سیاست این چنین نامیده شده اند. و نیز گفته شده "تُبّع" فرمانروایی است که قومش از وی پیروی می کنند و جمعش "تبابعه" است.(3) از امام رضا (عليه السلام) پرسيدند: چرا تبّعِ پادشاه، تبّع ناميده شده است؟ حضرت فرمود: «زيرا او جوانى بود نويسنده و براى پادشاه قبل از خود نويسندگى مى كرد و نوشتن را با جمله "باسم اللَّه الّذي خلق صيحا و ريحا" (به نام خداوندى كه باد و فرياد را آفريد) آغاز مى كرد. پادشاه به او گفت: بنويس "به نام پادشاه رعد" (يعني نام خودش) او گفت: خير، نوشتن را فقط با نام معبود خودم آغاز مى كنم، سپس خواسته تو را در نظر مى گيرم، لذا خداوند اين ويژگى او را شكر نمود و پادشاهى آن پادشاه را به او اعطاء كرد و مردم در اين مورد تابع او شدند و لذا تبّع ناميده شد.»(4) در تواريخ آمده: "تبّع" در قرن پنجم میلادی به سوی مکه لشکر کشی می کند تا خانۀ خدا را خراب کند ولی به بيماری سختی مبتلا می شود، پزشکان چاره و درمان او را، انصراف از سوء قصدش به کعبه می بینند، چون منصرف می شود، بهبودی می یابد و کعبه را محترم می دارد و برای نخستین بار بر آن پرده یا پیراهن می پوشاند.(5) او مدت يكماه هر روز صد شتر را نحر مى كرد و با گوشت آن مردم را اطعام مى نمود. بعد از مدتى، رو به جانب مدينه نهاد و اقوامى از مردم يمن بنام «غسان» را در آن جا اسكان داد، آن ها كسانى بودند كه بعدها در زمان پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) هسته هاى اوليه انصار را تشكيل دادند.(6) اکنون در مکه نيز محلی است که آن را «دارالتّبابعه» می گویند.(7)
ــــــــــــــــــــــــ
(1) تفسير نمونه، ج 22، ص 240.
(2) راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق صفوان عدنان داودى، بيروت، دارالعلم، 1412 ق ، اول، ص 162.
(3) همان، ص 163.
(4) شيخ صدوق، محمد بن على؛ عيون اخبارالرضا عليه السلام، ترجمه حميد رضا مستفيد وعلى اكبرغفارى، تهران، صدوق،1372 ش، اول،ج 1، ص 509.
(5) خرمشاهی، بهاءالدین؛ دانش نامه قرآن و قرآن پژوهی، تهران، دوستان و ناهید، 1377ش، اول، ج 1، ص 472.
(6) عزيزى، يوسف؛ داستان پيامبران يا قصه هاى قرآن از آدم تا خاتم، تهران، هاد ،1380 ش، اول، ص 669.
(7) تفسیر نمونه، پیشین، ج 21، ص 196.
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید