آیه: جاء الحق و زهق الباطل
آیا آیه «قل جاءالحق و زهق الباطل ...» اشاره به قیام امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) دارد؟
در آیه مورد بحث باید به این نکته اشاره گردد که بعضى از روايات، جمله «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ» را به قيام مهدى (عجل الله تعالی فرجه) تفسيرکرده اند، امام باقر (علیه السلام ) می فرمایند: مفهوم اين سخن الهى اين است كه: «اذا قام القائم ذهبت دولة الباطل»؛ هنگامى كه امام قائم( علیه السلام) قيام كند دولت باطل برچيده مى شود.(1) در روايت ديگرى مى خوانيم: "مهدى (عجل الله تعالی فرجه)به هنگام تولد بر بازويش اين جمله نقش بسته بود: «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً».(2) مسلّما مفهوم اين احاديث انحصار معنى وسيع آيه به اين مصداق نيست، بلكه قيام مهدى از روشن ترين مصداق هاى آن است كه نتيجه اش پيروزى نهايى حق بر باطل در سراسر جهان مى باشد. در حالات پيامبر (صلی الله علیه و آله) مى خوانيم كه در روز فتح مكه وارد مسجد الحرام شد و 360 بت كه از قبائل عرب بر گرد خانه كعبه چيده شده بود هر يک را پس از ديگرى با عصاى خود سرنگون مى ساخت و پيوسته مى فرمود: «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً» كوتاه سخن اين كه اين قانون كلى الهى و ناموس تخلف ناپذير آفرينش در هر عصر و زمانى مصداقى دارد، و قيام پيامبر (صلوات الله علیه) و پيروزيش بر لشكر شرک و بت پرستى و هم چنين قيام مهدى (ارواحنا له الفداء) بر ستمگران و جباران جهان، از چهره هاى روشن و تابناک اين قانون عمومى است. و همين قانون الهى است كه رهروان راه حق را در برابر مشكلات اميدوار و نيرومند و قوى و پر استقامت مى دارد و به ما در همه تلاش هاى اسلامى مان نشاط و نيرو مى بخشد.(3)
__________
(1) نور الثقلين، ج 3، ص 212 و 213.
(2) همان.
(3) تفسير نمونه، ج 12، ص 235.
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید