چگونه در این وضع جامعه می توان نگاه به نامحرم رو کنترل کرد ؟
قطعا چنین کاری سخت است و به همین خاطر است که از کنترل نفس به جهاد اکبر تعبیر فرموده اند.
اولا توجه بفرمایید که اگر کار راحتی بود، چنین اجر و پاداشی برایش منظور نمی شد.
نابرده رنج، گنج میسر نمی شود.
ثانیا راهکارهای عملی براى کنترل نگاه را نیز توجه بفرمایید:
۱- خداباورى: اعتقاد به خدا و یقین داشتن به این که انسان در محضر او است و خدا ناظر بر تمام احوال و درون آدمى است، به انسان کمک مىکند نگاه خود را کنترل نماید. امام صادق(علیه السلام) مىفرماید: «فروبستن چشم از گناه میسّر نیست مگر این که انسان عظمت و جلال پروردگار را در قلبش دیده باشد».
از امام على(علیه السلام) سؤال شد: توانایى بر کنترل چشم چگونه حاصل مىشود؟ فرمود: «این که خود را تحت قلمرو سلطان آگاه از همه مسائل بدانى و تسلیم او باشى».(۲)
۲- توجه به آثار فروبستن چشم: اگر انسان بداند کنترل نگاه چه آثار و برکاتى دارد، قطعاً به ادامه آن تشویق خواهد شد. آثار و فوائدى که بر چشم پوشى مترتب است، عبارتند از:
أ) راحتى دل: کسى که چشمش را فرو بندد، دلش را آرام کرده است.
با چشم چرانى انسان احساس آرامش نمىکند، زیرا آنچه دیده میبیند، دل به سوی آن روان میشود.
زدست دیده و دل هر دو فریاد هر آن چه دیده بیند، دل کند یاد
امیرمؤمنان(علیه السلام) مىفرماید: «کسى که چشمش را فرو بندد، دل را آسوده کند».(۳)
احساسات و غرایز شهوانى تمام نشدنى و سیرىناپذیر است و نفس اماره انسان را به بدى و زشتى هر چه بیشتر وادار مىکند.
امام على(علیه السلام) مىفرماید: «کسى که چشم فرو بندد، دلش را صفا داده است».(۴)
ب) کشف حقایق: رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) مىفرماید: «چشمتان را فرو بندید تا شگفتیها را ببینید».(۵)
ج) شیرینى عبادت را حس کردن: پیامبر مىفرماید: «مسلمانى چشم خود را از زن نامحرم فرو نمىبندد مگر آن که خداوند شیرینى عبادتش را در دل او ایجاد مىکند».(۶)
د) تزویج حور العین: امام صادق(علیه السلام) مىفرماید: «کسى که نگاهش به زن نامحرمى بیفتد، پس چشمش را به سوى آسمان افکند و یا نگاهش را فرو بندد، خداوند حورالعین را به ازدواج او در مىآورد».(۷)
۳- توجه به پیامدهای چشم چرانى: کسى که بداند چشم چرانى چه پیامدهاى ناگوارى دارد، قطعاً به ضرر خود اقدام نخواهد کرد و نگاهش را کنتزل خواهد کرد.
چشم چرانى، زاینده گناهان و از ترفندهاى شیطان است. امام علی(علیه السلام) مىفرماید: «چشمها کمینگاه شیطان است».(۸)
به نظر کارشناسان، چشمچرانى منشأ عوارضى چون دشوارى تنفس، درد اطراف قلب، تپش قلب، ضعف و خستگى عمومى، سردرد، بى قرارى و خستگى فکرى است. (۹) پس چشم چرانى عوارض جسمانى و روحى بسیارى دارد که شناخت این امور در درمان چشم چرانى مؤثر است. کسى که خواهان روانى شاد و آرام است، باید از این عادت دست بردارد.
رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) مىفرماید: «کسى که چشمش را از حرام پر کند، خداوند روز قیامت چشمش را از آتش پر خواهد کرد، مگر آن که توبه کند و برگردد».(۱۰)
در روایت دیگر مىفرماید: «نگاه تیرى از تیرهاى مسموم شیطان است».(۱۱)
حضرت مسیح(علیه السلام) فرمود: «از نگاه به نامحرم بپرهیزید که بذر شهوت و رشد دهنده فسق است».(۱۲)
۴- راندن افکار شیطانى: براى کنترل نگاه، باید اندیشه را از نفوذ افکار شیطانى دور نگه داشت، زیرا گام نخست در انحراف، فکر کردن درباره آن است. امام على(ع) مىفرماید: «کسى که در باره گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به آن کشیده خواهد شد».(۱۳)
۵- پرهیز از عوامل تحریکزا: تخیّلات تحریک کننده، رفت و آمد در جاهایى که نامحرم است، گفت و گو با نامحرم، دیدن فیلمها و عکسهاى مبتذل، زمینه را براى چشم چرانى فراهم مىکند.
۶- دقت در دوستیابى: بررسىها نشان مىدهد که نوجوانان، اوّلین قدمهاى انحراف و تباهى را به کمک دوستان ناباب برداشته، سپس در سراشیبى سقوط قرار گرفتهاند.(۱۴) آلودگى و انحراف، به سرعت از طریق دوستان نا اهل به افراد پاک و سالم سرایت مىکند و چشم چرانى از این قاعده مستثنا نیست.
امام على(علیه السلام) مىفرماید: «از معاشرت با مردم فاسد بپرهیز که طبیعت تو، ناخودآگاه ناپاکى را از طبع آنها دریافت مىکند».(۱۵)
۷- ازدواج: یکى از راههاى مؤثر در کنترل نگاه، ارضاى صحیح غریزه جنسى از طریق ازدواج است. رسول خدا(ص) مىفرماید: «اى گروه جوانان! هر یک از شما که قدرت ازدواج دارد، حتماً اقدام کند، زیرا این بهترین وسیله است که چشم را از نگاههاى آلوده و عورت را از بى عفتى نگه میدارد».(۱۶)
۸- تقویت اراده: چشم چرانى اگر به صورت عادت در آمده باشد، همچون ویژگیهای طبیعى و ذاتى، دامنه دار و پر نفوذ مىگردد و به صورت طبیعت دوم در مىآید. در این حال رهایى از این عادت ناپسند، نیاز به تصمیم و عزمى راسخ دارد. آن چه در شروع کار مهمّ است، خواستن و انگیزه داشتن است. براى مبارزه با چشم چرانى باید دو کار انجام گیرد:
لف) به خواسته نفس پاسخ مثبت داده نشود،
ب) عادت پسندیده اى جایگزین گردد و خود را به کارهاى پسندیده مانند مطالعه کتاب و ورزش مشغول سازد.
پىنوشتها:
۱ـ بحار الانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۸.
۲ـ همان، ج ۱۰۱، ص ۴۱.
۳ـ مستدرک الوسائل، ج ۴، ص ۲۶۸.
۴ـ میزان الحکمة، ج ۴، ص ۳۲۸۹.
۵ـ بحارالأنوار، ج ۱۰۱، ص ۴۲.
۶ـ میزان الحکمة، ج ۴، ص ۳۲۹۲.
۷. همان.
۸ـ همان، ص ۳۲۸۸، ح ۲۰۲۴۴.
۹ـ دکتر پاک نژاد، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج ۱۶، ص ۲۲.
۱۰ ـ بحارالأنوار، ج ۷۳، ص ۳۳۴.
۱۱ ـ همان، ج ۱۰۱، ص ۳۸.
۱۲ـ همان، ص ۴۲.
۱۳ـ غررالحکم، ج ۵، ص ۳۲۱.
۱۴ـ محمد على سادات، راهنماى پدران و مادران، ج ۱، ص ۹۹.
۱۵ـ ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، ج ۲۰، ص ۲۷۲.
۱۶ـ مکارم الاخلاق، ص ۱۰.