شب قدر ، عبادت یا مطالعه ؟
پرسش:
برخی از عالمان شیعه معتقد هستند که برترین عبادت در شب قدر، گفتگوی علمی است. آیا این سخن درست است؟
پاسخ:
روایتی درباره اینکه برترین عبادت در شب قدر گفتگوی علمی باشد وجود ندارد بلکه یکی از اعمال خیری است که میتوان در این شب بافضیلت انجام داد.
دین مبین اسلام به عبادت و علم بسیار سفارش کرده است. حتی بر اساس روایات متعدد، ارزش علم نزد خداوند محبوبتر از ارزش عبادت است و در آموزههای اسلام، توصیههای زیادی در رابطه با یادگیری علم وجود دارد. از سوی دیگر یکی از مفاهیم بسیار ارزشمند در اسلام، «شب قدر» است. شبی که فقط یکبار در هرسال است و اگر در سالی از کسی فوت شود، قابل جبران نیست. شب قدر آداب و اعمالی را به خود اختصاص داده است که از آن جمله میتوان به غسل، شبزندهداری، دعا، نماز و زیارت امام حسین علیهالسلام اشاره داشت. تأکید فراوان بر علم و علمآموزی، سبب شده است که برخی از عالمان شیعه، برترین و بهترین عمل در شب قدر را نیز «مذاکره العلم» یا هم علمآموزی بدانند و آن را افضل از عبادت بشمارند. تحقیق پیش رو درصدد تبیین همین بحث است که آیا واقعاً شب قدر را باید به علمآموزی اختصاص بدهیم یا اینکه دیگر اعمال اولویت دارند؟
۱. فضیلت و اعمال شب قدر
شب قدر ازجمله زمانهایی است که در تمام سال، شبی بهخوبی و فضیلت آن نیست. قرآن کریم میفرماید: «لَیلَهُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است.(۱) بررسی و تأمّل در سیره عملی اهلبیت علیهمالسلام بهروشنی نشان میدهد که آنان عنایت و سفارش ویژهای به عبادت و ذکر در شب قدر داشتند و تأکید بر این داشتند که این شب باید صَرف عبادت و نیایش و اُنس باخدا شود.(۲)
همچنین در حدیث قدسی نقلشده است که خداوند میفرماید: «تقرب من برای کسی است که شب قدر را بیدار بماند، رحمت من برای کسی است که در شب قدر به مساکین رحم کند، جواز عبور از صراط برای کسی است که در شب قدر صدقه بدهد، درختان و میوههای بهشتی برای کسی است که در شب قدر تسبیح مرا بگوید، نجات از آتش جهنم برای کسی است که در شب قدر استغفار کند، رضایت من برای کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بخواند».(۳)(۴) هیچ روایتی مشاهده نشد که بهصورت خاص دلالت بر برتری علم نسبت به دیگر اعمال عبادی در شب قدر داشته باشد؛ بهعبارتدیگر برای شب قدر، ادعیه، اذکار و نمازهای خاصی از سوی معصومان علیهمالسلام سفارش شده است و هیچ تأکیدی بر برتری علمآموزی نسبت به این اعمال در روایات یافت نشد.
۲. تبیین افضلیت علم در شب قدر
شیخ صدوق، از محدثان مذهب شیعه است. ایشان در کتاب امالی، پس از بیان نوافل شبهای ماه رمضان و صد رکعت نماز برای هر یک از شبهای بیست و یکم و بیست و سوم، درباره شبهای قدر «مذاکره العلم» را افضل از اعمال مستحبی دیگر میداند و چنانکه مشهور هم هست میگوید: «من أحیا هاتین اللیلتین بمذاکره العلم فهو أفضل؛ هر کس این دو شب را با گفتگوی علمی احیا بدارد، بهتر است».(۵)
همچنان که قبلاً اشاره شد، روایتی نسبت به «برتری گفتگوی علم نسبت به دیگر اعمال مستحبی در شب قدر» نیست، بلکه این سخن، نظر شخصی شیخ صدوق است؛ وی این سخن را به معصوم نیز نسبت نمیدهد و حتی در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتاب ایشان است و فتواهای او در آن وجود دارد، بیان نکرده است. لازم به ذکر است که برخی نیز گفته مقصود از «العلم» در نزد محدثان «نقل حدیث و سنت» است و نه مطالعه انواع دیگر علوم دینی و یا غیردینی؛ درواقع شیخ صدوق در اینجا «مذاکره حدیث» را از برترین اعمال شبهای قدر دانسته است. بنابراین هرچند روایات فراوانی در ثواب و فضیلت علم، از معصومان علیهمالسلام صادرشده است، اما افضل از بقیه اعمال در شبهای قدر نیست. درنتیجه نباید در شب قدر، از برکات اُنس با خداوند و بهره بردن از تضرّع در پیشگاه او غافل شد، بلکه باید بر انجام اعمال اختصاصی شبهای قدر همت گماشته شود.
پینوشتها:
۱. سوره قدر، آیه ۳.
۲. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق/مصحح، غفاری، علیاکبر، آخوندی، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق، ج۴، ص۱۵۵.
۳. نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، محقق / مصحح: مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، قم: مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، چاپ اول، ۱۴۰۸ ق، ج۷، ص۴۵۶.
۴. ابنبابویه، محمد بن علی (شیخ صدوق)، الخصال، تحقیق: غفاری علیاکبر، قم: جامعه مدرسین، چاپ اول،۱۳۶۲ ش، ج۲، ص۵۱۹.
۵. ابنبابویه، محمد بن علی (شیخ صدوق)، الأمالی، تهران: کتابچی، چاپ ششم، ۱۳۷۶ ش، ص۶۴۹.