10 سال مراسم یادبود در «منی»؟

image: 
چرا امام باقر العلوم (علیه السلام) وصیت کرد ، ده سال پس از شهادتش در منا یادبودی گرفته شود؟

چرا امام باقر العلوم (علیه السلام) وصیت کرد ، ده سال پس از شهادتش در منا یادبودی گرفته شود؟

امام باقر(علیه السلام) وصیت کردند: «أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى»؛ از مال من فلان مقدار وقف نما تا ده سال در منا برای من عزاداری کنند.(1) در روایات دلیل فرمایش امام (علیه السلام) مشخص نیست اما می توان دلایل زیر را احتمال داد: یک: رجحان عزاداری برای اهل بیت (علیهم السلام ) که نشان علاقه و محبت به آنان است.(2) دو: آگاه کردن مردم بر فضائل و بزرگوارى آن حضرت كه مسلمانان بر آثارش واقف شده و به ایشان اقتدا نمایند.(3) سه: برگزارى عزا براى فردى تا ده سال یاد او را زنده نگه مى‌دارد و آن فرد اگر متوفاى قابلى باشد در ذهن‌ها نهادینه مى‌شود. چهار: چه بسا ایشان مى‌دانست و عمد داشتند که این کار باعث مى‌شود به شکل تلقائى یا بهتر بگویم خودکار سال یازدهم و دوازدهم برگزار خواهد شد. پنج: اگر مجلس عزا برگذار شود ممکن است یکی از حاضران بپرسد که این عزاداری برای چیست که در این پرسش‌ها، زمینه مهیا مى‌شود تا جریان شهادت امام(علیه السلام) بازگو شود. البته می توان احتمالات دیگر را نیز با تعمق بشتر بدان افزود.

پی نوشت ها:

1. شیخ کلینی، الكافي (ط - الإسلامية)، تصحیح علی اکبر غفاری، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، سال1407ق، ج‏5، ص117.

2. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، مصصح علی اکبر غفاری، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، 1413قمری، چاپ دوم ، ج‏1، ص182، پاورقی.

3. شهيد ثانى، زين الدين بن على(966 ق‏)، تسلية العباد در ترجمه مُسكّن الفؤاد، مصصح انصاری قمی، هجرت / دفتر نشر ميراث مكتوب(وابسته به معاونت امور فرهنگى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى)، قم و تهران، 1374ش، ص140.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: