شهادت علی اکبر(ع)

image: 
آیا این روضه سندی دارد؟

روضه جديدى از شهادت حضرت علی اکبر (علیه السلام) شنيدم اينكه اولين تير به پهلو ايشان مي خورد و وقتى سر خم مي كنند تا نفس بگيرند، ضربه ديگرى با شمشير به سر ايشان برخورد مي كند و اين ضربه باعث مي شود خون جلوى صورت و چشمان اسب را بگيرد و به اشتباه ايشان را به سمت لشكر دشمن مي برد و مقابل خيمه دشمن به زمين مي افتد و توسط زن های لشکر دشمن بوسیله مقراض تکه تکه می شوند، آیا این روضه سندی دارد؟

این روضه ساختگی است و در منابع حتی غیر معتبر دیده نمی شود. جریان شهادت حضرت علی اکبر (علیه السلام) بدین صورت است که مره بن منقذ شمشیری بر فرق علی اکبر زد و پس از آن، دیگران نیز بر ایشان حمله‌ور شدند(1)، علی اکبر در لحظات آخر گفت:‌ «ای پدر! سلام بر تو باد، این جدم رسول خداست، او به جامی لبریز مرا سیراب کرد، او همی گوید: به سوی ما شتاب کن» و سپس نفسی کشید و به دیدار باقی شتافت.(2) گزارش های متفاوت دیگری نیز در این زمنیه وجود دارد اما آنچه مورد مقراض توسط زن ها بیان شد به هیچ وجهی صحیح نیست.

___________

(1) اصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبیین، تحقیق احمد صقر، بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، الثانیه، ۱۴۰۸ص۱۱۵؛ شیخ مفید، الارشاد، ص۴۵۹.2

(2) مقاتل الطالبین، ص۱۱۵؛ سید ابن طاوس، اللهوف، ترجمه عقیقی بخشایشی، قم، دفتر نشر نوید اسلام، پنجم، ۱۳۷۸، ص۴۹؛ مجلسی، بحارالانوار، ج ۴۵، ص۴۴.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: