اختلاط و غیرت
حضرت علی (ع) وقتی به کوفه رفتند، دیدند آن جا همان وضعیت جاهلی است. در مسیر خانم ها و آقایان با هم روبرو می شدند. حضرت اعتراض می کنند که به من خبر رسیده است که زنان شما در راه با مردان نامحرم برخورد می کنند و با هم تلاقی دارند. حضرت بعد خطاب به زنان و مردان فرمودند: "آیا حیا نمی کنید که با هم روبرو می شوید؟" و بعد فرمودند: "لعنت خدا بر کسی که غیرت نداشته باشد". آیا امام زمان ما به ما اعتراض نمی کند؟ غيرت يکی از صفات و ويژگی های طبيعی انسان است، و هر کس به صورت غريزی و فطری از آن برخوردار است؛ لذا اهل لغت در ترجمه اين واژه گفته اند: غيرت عبارت است از نفرت طبيعی انسان از مشارکت ديگران در چيزی که محبوب او است.(1) وجود اين صفت باعث می شود آدمی از آن چه که دوست دارد و يا وظيفه محافظت از آن بدو سپرده شده است، نگاهبانی نمايد. در روايات اسلامی آمده است که خدای تعالی دارای صفت غيرت است، و انسان های غيور را دوست دارد، و به دليل وجود همين صفت بود که کارهای زشت را حرام نموده است. در اهمیّت بحث غیرت در خانواده گفتنی است که امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرمایند: «إنّ المَرءَ يَحتاجُ فى مَنزلِهِ وعِيالِهِ إلي ثلاثِ خِلالٍ يَتَكَلَّفُها وإن لَم يَكُن فى طَبعِهِ ذلكَ: مُعاشَرَةٍ جَميلةٍ، وسَعَةٍ بِتَقدِيرٍ، وغَيرَةٍ بتَحَصُّنٍ»؛ امام صادق عليه السلام: مرد برای اداره منزل و خانواده خود به سه خصلت نياز دارد كه اگر هم به طور طبيعی آن ها را نداشته باشد، بايد خود را به تكلّف در آن ها وا دارد: خوش رفتاری، گشاده دستيِ سنجيده، و غيرت بر حفاظت از آن ها.(2) در ارتباط با رابطه و پيوند دو جنس مخالف به طور كلی سه ديدگاه مطرح است: 1. ديدگاه افراطی: در اين نگرش هر گونه ارتباطی با جنس مخالف آزاد و بدون مانع است.(رويكرد ليبراليستی) به بيان ديگر هيچ گونه حد و مرزی برای اين پيوندها وجود ندارد، و آزادی مطلق بر آن ها حاكم است. فرويد و پيروان وی مدعی هستند اخلاق جنسی کهن، بر اساس محدوديت و ممنوعيت است، و آن چه ناراحتی بر سر بشر آمده است از ممنوعيت ها و محروميت ها و ترس ها و وحشت های ناشی از اين ممنوعيت ها، که در ضمير باطن بشر جايگزين گشته، آمده است. رتراند راسل نيز در اخلاق نوينی که پيشنهاد می کند، همين مطلب را اساس قرار می دهد. راسل در کتاب «جهانی که من می شناسم» می گويد: «اگر از انجام عملی زيانی متوجه ديگران نشود، دليلی نداريم که ارتکاب آن را محکوم کنيم»(3) 2. ديدگاه تفريطی: بر پايه اين رويكرد، هر گونه ارتباط و پيوند با جنس مخالف مردود و مورد نكوهش می باشد. اين ديدگاه درست در مقابل ديدگاه افراطی است. برترانت راسل، فيلسوف اجتماعي مشهور معاصر می گويد: «عوامل و عقايد مخالف جنسيت در اعصار خيلی قديم وجود داشته، و به خصوص در هر جا که مسيحيت و دين بودا پيروز شد عقيده مزبور نيز تفوّق يافت». وستر مارک مثال های زيادی از اين فکر عجيب مبنی بر اين که «چيز ناپاک و تباهی در روابط جنسی وجود دارد» ذکر می کند. در آن نقاط دنيا نيز که دور از تأثير مذهب بودا و مسيح بوده است اديان و راهبانی بوده اند که طرفداري از تجرد می کرده اند، مانند اسنيت ها در ميان يهوديان ...، و بدين طريق يک نهضت عمومی رياضت در دنيای قديم ايجاد شد.»(4) راسل در جای ديگر می گويد: پدران کليسا از ازدواج به زشتترين صورت ياد کرده اند. هدف رياضت اين بوده که مردان را متقی سازد، بنابر اين ازدواج که عمل پستی شمده می شد بايستی منعدم شود. «با تبر بکارت درخت زناشويي را فرو اندازيد»، اين عقيده راسخ سن ژروم درباره هدف تقدس است.(5) 3. ديدگاه اعتدالي: بر اساس اين ديدگاه نه آزادی مطلق و رها پذيرفته شده است، و نه محدوديت و منع هر گونه رابطه، بلكه ارتباط بين دو جنس مخالف در يک چهارچوب مشخص تعريف شده است. ديدگاه اسلام ناظر به نگرش سوم (اعتدالی) است.
____________
(1) مجمع البيان، واژه غيرت.
(2) ميزان الحكمه، ج 5، ص 97، حدیث 8071.
(3) جهانی که من می شناسم، ص 68.
(4) کتاب زناشويی و اخلاق، ص 26 و 25.
(5) همان، ص 30.
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید