جسم مادی فرشتگان
آيا فرشتگان و ملائك، جسم دارند؟ پبرامون این که ملائکه مجرد هستند و یا دارای جسم می باشند چند دیدگاه وجود دارد: 1. ملائکه دارای جسم مادی نیستند و مجرد می باشند . آیة الله مکارم شیرازی با استفاده از آیات قرآن خصوصیاتی را برای ملائکه ذکر می کنند.(1) و می فرمایند : " بدون شك با اين اوصاف نميتوانند از اين ماده كثيف عنصرى باشند، ولى مانعى ندارد كه از اجسام لطيفى آفريده شده باشند. امام خمینی ره می فرماید: حق آن است که از برای ملائکة الله اصنافی کثیره است که بسیاری از آن ها مجردند و بسیاری از آن ها جسمانی برزخی هستند.(2) بعضی فلاسفه قائل به تجرد مطلق ملائکه شده اند.يكى از دليل هايشان اين آيه از قرآن است كه مى فرمايد:«وَ ما مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ» (3) «و هيچ يك از ما (فرشتگان) نيست مگر اين كه براى او (مقام و) مرتبه اى معین است» يعنى ملائكه يك مقام معلوم دارند و اين، ويژگى موجود مجرد است كه كم و زياد و استعداد رشد نداشته و ثابت است. پس اين گروه از فلاسفه، مقام معلوم را مقام ثابت مى دانند و وقتى مقام ثابت شد، ناچاريم بگوييم ملائكه مجردند. اما بسیاری متكلمان و بسيارى از مفسران، اين نظر را قبول ندارند؛ زيرا مقام معلوم مى تواند به معناى وظيفه، مسئوليت و پايگاه خاص باشد؛ در حالى كه انسان به دليل اختيار خير و شر، مى تواند در چندين مقام قرار بگيرد. همچنین بسیاری از آیات و روایات این مطلب (تجرد مطلق ملائکه) را رد می کند چون در این روایات و آیات برای ملائکه مکان، زمان و صف کشیدن و... مطرح شده، حال آن که مجرد مطلق از این اوصاف بریء است. بنا به آیات قرآن و روایات ، فرشتگان مى توانند تمثل پيدا كنند و حتى به شكل انسان در آيند؛ چنان كه در قرآن مجيد مى خوانيم: فرشتگانى به صورت ميهمان بر حضرت ابراهيم عليه السلام وارد شدند و بشارت فرزنددار شدن حضرت ابراهيم را دادند و از سوى ديگر، خبر عذاب قوم لوط را آوردند؛ در حالى كه به دليل فرشته بودن، از خوردن غذايى كه براى آنها آماده شده بود، خوددارى كردند! هم چنين از روايات فراوانى فهميده مى شود كه بارها جبرئيل به شكل جوانى به اسم «دحيه كلبى» (4) «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ إِنَّ أَبَاذَرٍ أَتَى رَسُولَ اللَّهِ وَ مَعَهُ جَبْرَئِيلُ عليه السلام فِي صُورَةِ دِحْيَة الْكَلْبِيِّ...». در مى آمده و او يكى از زيباترين جوان هاى آن زمان بوده است. 2. ملائکه دارای جسم عنصری و مادی هستند. بعضي از محدثين مخالف مفسرين و حكما هستند و قائل به تجسم ملائكه هستند. دلائلی هم ارائه نمودند كه ضعيف وا رد شده است. امام خمينی (ره) می فرمايد: بدان كه بين محدثين و محققين اختلاف است در تجسم ملائكه الله: كافّه حكما و محققين و بسياري از فقهاء، قائل به تجرد آنها و تجرد نفس ناطقه شدند و براي آنها برهان های متين اقامه فرموده اند و از بسياری روايات و آيات شريفه نيز استفاده تجرد می شود.(5) نتیجه : آنچه که مسلم است این است که ملائکه مجردند و دارای ماده نیستند. برخی از آنها دارای تجرد عقلی هستند لذا ماده و خصوصيات ماده مثل شکل و رنگ را ندارند و برخی هم مثالی هستند . همچنین قابل تذکر است که آن چه که در روايات پيرامون هيئت و شکل فرشتگان آمده همه از باب تمثل است معنای تمثل ملک اين است که ملک در ظرف ادراک بيننده به صورت خاصي (انسان ـ شکل زيبا يا زشت) در می آيد در حالی که بيرون از ظرف ادراک او واقعيت و خارجيت ديگري دارد و آن عبارت از صورت ملکی است.(6) پرسش :آيا فرشتگان و ملائك، از احوال انسانها در دنيا و آخرت باخبر ميشوند؟ پاسخ : از آیات و روایات استفاده می شود که ملائکه شاهد و ناظر اعمال انسان هستند و اعمال انسان را ثبت و ضبط می کنند.يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ ﴿7﴾ آنچه را مى كنيد مى دانند. علامه طباطبایی (ره) در تفسیر آیه فوق می فرمایند: ملائكه به افعال بشر با همه جزئيات و صفات آن احاطه دارند، و آن را همانطور كه هست حفظ مى كنند.....((يعلمون ما تفعلون )) دلالتى بر اين معنا هست كه نويسندگان داناى به نيات نيز هستند، چون مى فرمايد: آنچه انسانها مى كنند مى دانند، و معلوم است كه بدون علم به نيات نمى توانند به خصوصيات افعال و عناوين آنها، و اينكه خير است يا شر، حسنه است يا سيئه علم پيدا كنند، پس معلوم مى شود ملائكه داناى به نيات نيز هستند.(8) در آیه دیگری خداوند می فرماید: إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ﴿9﴾ به خاطر بياوريد هنگامی كه دو فرشته راست و چپ كه ملازم انسان هستند اعمال او را دريافت می دارند. از اين آيه به دست مي آيد كه آن ها همراه انسان هستند و همراه انسان بودن، كنايه از اين است كه هميشه مواظب و مراقب اعمال او هستند، و به هر جا رود و در هر حالتي قرار گيرد، او را زير نظر مي گيرند، و اعمال و حركات و سخنان او را شبانه روز ضبط مي كنند و اگر همراه او نبودند، جهت راست و چپ براي آن ها تعيين نمي كرد. همچنین در آیات و روایات تصریح شده است که یکی از شهادت دهندگان در دادگاه عدل الهی ، ملائکه هستند و طبیعتا ملائکه باید علم به افعال و نیات انسان داشته باشند تا بتوانند شهادت دهند. وَ جَاءَت كلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سائقٌ وَ شهِيدٌ(10)و هر فرد كه به عرصه قيامت مى آيد يك نفر از پشت سر او را مى راند و يك نفر هم گواه با او است. غالب مفسران در تفسیر این آیه گفته اند ، دو فرشته با هر انسانى مى آيد يكى او را سوق ميدهد و ديگرى گواه اعمال او است .(11) اثبات فلسفی علم فرشتگان : در پست های قبل ثابت شد که ملائکه مجرد هستند. فلاسفه قائل هستند که علم مجرد است و علم را حضور مجرد نزد مجرد ديگر تعریف کرده اند . و چون ملائكه مجردند در حقيقت علم هم در مجردات ظهور می كند، پس ملائكه نسبت به مراتب پايينتر از خود علم دارند. نتیجه :فرشتگان در دنيا ناظر اعمال و رفتار انسانها هستند و در آخرت بر چيزهايی که در دنيا مشاهده كردهاند، گواهی می دهند.
---------------------------------------------
1. ر.ک : تفسير نمونه ،ج 18 ،صص 174-176.
2. امام خمینی , آداب الصلاة, ص 364 با تلخیص .
3. صافات / 164.
4. الكافى، ج 2، ص 587.
5. آداب الصلوه، تهران، نشر مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، چاپ اول، 1370، ص 364.
6. ر.ک: طباطبايي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، ج17، ص 13.
7. انفطار/۱۲.
8. ترجمه تفسير الميزان ،ج 20 ،ص372.
9. ق/۱۷.
10. ق/21.
11. تفسير نمونه ،ج 22 ،ص 259.
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید