داستان اصحاب سبت

image: 
با توجه به داستان اصحاب سبت در قرآن ، دو سئوال پيش مي‌آيد...

با توجه به داستان اصحاب سبت در قرآن ، دو سئوال پيش مي‌آيد:.1_1 اگر چنين است، پس چرا خداوند در طول تاريخ، اين همه جنايتكاران،‌ ستمگران و متجاوزان به جان و مال و ناموسِ مردم بيگناه را تبديل به بوزينه نكرده (و نمي‌كند) تا عبرتي براي ظالمان و جنايتكارانِ ديگر شود؟ 2- 1 . اگر اين داستان‌ها ساختگي نيستند، چرا خداوند در روزگار ما هيچ گناهكاري را تبديل به بوزينه نمي‌كند تا عبرتي براي ديگران شود؟ مگر گناه ماهیگیری در روز شنبه بیشتر از گناه کشته شدن 200هزار نفر در چند ثانیه در هیروشیماست؟چرا خداوند دیگر کاری به کار ظالمان و ستمگران ندارد؟خلاصه چرا دیگه خدا معجزه نمی کنه؟ : 1.جنایتکاران و گنه کاران در طول تاریخ به روش های متفاوتی عذاب شده.2.با وجود محدودیت های دنیوی ، پاداش و یا جزای کامل اعمال در دنیا داده نمی شود . : حکمت خدا نشان می دهد که هر وقت در یک امتی حتی بک نفر امکان بازگشت داشته باشد کل ان امت در امان خواهند بود و بعد از حبیب خداوند اینکونه تشخیص دادند که در هر امتی امیدی برای وصل ونجات هست و از ان پس عذاب بر امتها قطع شد. اولا ؛ خداوند هر قومی را متناسب با گناهش مجازات کرده و ضرورتی ندارد همه یک شکل و به یک طریق مجازات شوند. ثانیا ؛ با توجه به آیات قرآن ، مشخص می شود که امت پیامبر خاتم نیز مانند امت های گذشته سزاوار عذاب های سنگین بوده و هستند.بنا به روایت امت رسول خدا ، امت (مرحومه) بخشیده شده اند، یعنی امتی که مورد لطف و عنایت ویژه الهی اند .برای این قضیه دلایل مختلفی آورده شده است از جمله : 1- خواست خدا و اجل معلوم: "وَ لَوْ لا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَكانَ لِزاماً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى"(طه/129)؛ و اگر نبود كلمه از پروردگار تو در تأخير عذاب، هر آينه نزول عذاب بر آنها لازم و حتم بود و اگر نبود اجل و مدّتى كه خدا بر آنها معيّن فرموده؛ به مجرّد طغيان آن ها، عذاب نازل مي شد. 2- بقای دین تا قیامت: دين مقدّس اسلام، آخرين اديان عالم است و بايد تا دامنه قيامت باقى باشد و روز به روز علم (پرچم) اسلام بلندتر گردد! لكن عذاب آنها را خداوند مقرر فرمود تا از هنگام موت، سختى جان دادن و گودال قبر و برزخ و حشر در قيامت و عذاب جهنّم باشد؛ 3- وجود شیعیان مولای متقیان: خداي متعال مي‌فرمايد: "لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ"؛ بنا به یک تأویل، خدا گناهان گذشته و آينده امّت پيامبر را با شفاعت آن‏ حضرت مى ‏آمرزد؛ به دليل پيوندى كه ميان امّت و پيامبر وجود دارد...! 4- امر به معروف و نهی از منکر: در آیات الهی به این موضوع اشاره شده است که اگر مسئله امر به معروف و نهی از منکر در امت های سابق ساری و جاری بود، آنان نیز هرگز به عذاب عبرت آموز دچار نمی شدند و این موضوع چون در امت پیامبر وجود داشت، به همین دلیل از چنین عذاب هایی تا روز قیامت خبری نیست. (سوره هود آیه 116و سوره آل عمران آيه 106) 5- وجود پیامبر و طلب آمرزش:د هم وجود شخص نبی مکرم و هم طلب مغفرت الهی موجب رفع عذاب شده است. "وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ"؛ (سوره انفال آیه 33) ولى (اى پيامبر!) تا تو در ميان آنها(مشرکین و کفار) هستى، خداوند آنها را مجازات نخواهد كرد و (نيز) تا استغفار مى‏ كنند، خدا عذابشان نمى ‏كند. *** امت مرحومه شامل تمامی مردمی را که بعد از بعثت پیامبر ، اعم از مسلمان و غیر مسلمان بودند و هستند، می شود.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید